Liberecký kraj připravuje fúzi svých dopravních společností Autobusy LK a ČSAD Liberec. Spojit by se měly k 1. červenci příštího roku pod názvem ČSAD Liberec. Původně bylo v plánu sloučení obou krajských společnosti už k Novému roku, nepodařilo se ale vykoupit akcie jednoho z minoritních vlastníků. Autobusy LK jsou majoritním vlastníkem ČSAD Liberec, která zajišťuje autobusovou dopravu na Liberecku a Českolipsku.
Společnost Autobusy LK založil Liberecký kraj účelově v roce 2018, když chtěl zřídit takzvaného vnitřního dopravce. Přímému odkupu akcií ČSAD Liberec od soukromého vlastníka tehdy zabránil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Kraj tak prostřednictvím firmy v říjnu 2018 odkoupil majoritní balíky akcií v dopravní společnosti ČSAD Liberec a servisní firmě Autocentrum Nord od firmy Liberecká automobilová doprava (LIAD). Za bezmála 86 procent akcií obou společností zaplatil kraj 10,673 milionu korun.
Cílem akvizice bylo zajistit alespoň na části území kraje autobusovou dopravu vlastními silami a mít pod kontrolou peníze vynakládané na veřejnou dopravu. ČSAD Liberec v té době pro kraj jezdila na Liberecku, od roku 2021 zajišťuje regionální autobusovou dopravu také na sousedním Českolipsku. Postupně Autobusy LK odkoupily i minoritní podíly akcionářů obou společností, kterými byly většinou obce. Dokončení se zkomplikovalo při odkupu akcií posledního z minoritních vlastníků servisní společnosti Autocentrum Nord, který své akcie nemůže najít. Řeší to právníci.
Až se podaří dokončit odkup akcií, chce kraj celou strukturu zjednodušit, aby jediným akcionářem byl Liberecký kraj. "Abychom mohli správu té společnosti vykonávat přímo tak, jako třeba v případě společnosti Silnice LK, která zajišťuje zimní a letní údržbu krajských komunikací. To znamená, že valná hromada potom bude rada kraje a řízení té společnosti bude více přímé a jednodušší než v současné době," uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Nová firma bude dál zajišťovat dopravu ve velké části kraje pod názvem ČSAD Liberec. "Ve společnosti ČSAD Liberec je soustředěn majetek, jsou tam autobusy, jsou tam řidiči. Je to firma s obratem 400 milionů korun a dává větší logiku fúzovat Autobusy LK do ČSAD Liberec, než obráceně," poznamenal Půta. Krajští zastupitelé schválili na svém posledním prosincovém zasedání tři miliony korun pro Autobusy LK, které jsou určené na zaplacení auditu ČSAD Liberec, provozních nákladů Autobusů LK a externí právní a ekonomické poradenství do dokončení fúze.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.