Více než 447 milionů korun bude stát rekonstrukce unikátní ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova. Ta začne v úterý a potrvá do konce října. Opravou projde i Polubenský tunel a výluky využije i polská strana, která opraví úsek železnice od hranice do Sklářské Poreby.
Na celém úseku ozubnicové trati budou nové ocelové pražce. „Na ozubnicovém úseku se nainstaluje nový systém se dvěma ozubenými hřebeny. Upevnění ozubnicových tyčí na ocelové pražce se bude provádět ručně,“ upřesnila tisková mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Stavbaři dále provedou obnovu odvodnění a sanaci skalních zářezů. Vymění i přejezdové konstrukce na šesti přejezdech, z nichž dva budou upraveny pro ozubnicový provoz. „Současně opraví nástupiště na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka. Dojde také k výměně kolejnic, obnově a doplnění štěrku a k opravě výhybek v Desné, Dolním Polubném a na odbočce do areálu firmy Preciosa Ornela,“ dodala.
Už příští týden začíná obnova jediné ozubnicové trati v Česku. ????
— Jiří Svoboda (@jirisvoboda_cz) April 9, 2025
Tahle technická rarita z roku 1902 spojuje Tanvald s Kořenovem a pomáhá překonat extrémní stoupání, které činí až 58 promile. Přezdívá se jí zubačka a je u nás naprostým unikátem.
Během několika měsíců trať… pic.twitter.com/D6ND64pKrq
Opravou projde Polubenský tunel, který je třetí nejdelší jednokolejný tunel v České republice. „Práce budou zahrnovat obnovu odvodnění, opravu zvětralých betonových ploch a úpravu předportálových stěn tunelu,“ řekla Eberl Friebová.
Několikaměsíční výluku využije i polská strana, která opraví úsek od hranice do Sklářské Poreby, kde dojde k výměně kolejnice a zabezpečené železničních přejezdů.
Rekonstrukce vyde na 447,3 milionů korun. Správa železnic pak na akci získá necelých dvanáct milionů eur evropskou dotaci.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám