Cyklisté si už nemusí zoufat. Zatímco v předchozích letech kraj zanedbával výstavbu a údržbu cyklostezek, od příštího roku by se měla situace změnit. Silnice jsou po povodních takřka opravené a kraj se tak může zaměřit na podporu cykloturistiky. Už od příštího roku by mělo být v rozpočtu na cyklodopravu každý rok deset milionů korun.
"Shodli jsme se na tom, že pokud kraj nevstoupí aktivně do těch páteřních cyklotras, do jejich podpory, tak ony samovolně nevzniknou. Zatím to funguje tak, že tam, kde jsou obce či mikroregiony aktivní, tam cyklostezky vznikají z nějakých dotací, tam, kde aktivní nejsou, tak bude muset kraj vzít aktivitu na sebe," řekl hejtman Martin Půta (STAN).
Například letos se v rozpočtu našlo jen 300 tisíc korun. Kraj podle hejtmana plánoval letos podpořit výstavbu cyklostezek dalšími penězi, vzhledem k propadu daňových příjmů to ale zřejmě nebude možné. Koncepci rozvoje cyklodopravy na nadcházející roky budou projednávat zastupitelé tento měsíc.
V současné době je v Libereckém kraji zhruba 250 značených cyklotras a stezek, dohromady je to více než 2200 kilometrů. K nejvytíženějším patří Jizerská magistrála, ale také trasy kolem Máchova jezera nebo v Českém ráji. I když cyklotras přibývá, většinou využívají již existující komunikace. Mnohde se cyklistické trasy kříží s hlavními komunikacemi, a jsou proto rizikové z hlediska bezpečnosti dopravy. Hlavní snahou je tedy oddělit postupně trasy pro cyklisty od motorové dopravy.
Povedlo se to už třeba na Českolipsku, kde byla v roce 2013 dokončena cyklostezka Varhany z České Lípy do Kamenického Šenova. Výstavba téměř 17 kilometrů dlouhé trasy vede po bývalé železniční trati stála 52 milionů korun. Podobně by měly být využito těleso zrušené trati mezi Rynolticemi a Novým Borem. Cyklostezka sv. Zdislavy mí mít 38 kilometrů, povede po trati zhruba z jedné třetiny. Náklady na vybudování se odhadují na 190 milionů korun, dalších 11,5 milionu bude třeba na projektovou přípravu.
V současnosti se pracuje na výstavbě cyklostezky Greenways Jizera, která má vést od pramene Jizery k jejímu soutoku s Labem, měřit by měla 190 kilometrů. V prosinci 2013 byl dokončen desetikilometrový úsek z Turnova na Malou Skálu, stál téměř 34 milionů korun. Patří k velmi využívaným trasám, ročně tam projede přes 100 tisíc lidí. Další úseky byly vybudovány v Krkonoších, v Semilech nebo z Turnova do Rakous. K dalším významným trasám, které se budují, patří koridor Odra-Nisa, má propojit české cyklotrasy se stezkami v sousedním Německu a Polsku, nebo Zelená cyklomagistrála Ploučnice. Bez evropských či státních fondů se ale jejich výstavba neobejde.
S využitím ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.