Mezi Tanvaldem a Harrachovem se od dubna rekonstruuje za bezmála 91 milionů korun památkově chráněný tunel, most a zářez. Snahou je dostat pod kontrolu vodu. Problémy působila hlavně v zimě, kdy namrzala a vlaky musely jezdit desetikilometrovou rychlostí.
Po skončení rekonstrukce by se rychlost měla zvýšit na 55 kilometrů v hodině. Novinářům to dnes řekl náměstek ředitele pro modernizaci dráhy Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Mojmír Nejezchleb. Hotovo by mělo být do konce září.
"Předpoklad je, že se ušetří až sedm minut jízdy," uvedl Nejezchleb. Problémový úsek je dlouhý asi 1,5 kilometru.
Ve skalním zářezu širokém zhruba deset metrů se vytvářely v zimě až dva metry tlusté ledopády. "Strojvůdce musel mít hlavu vytrčenou ven z vlaku a kontrolovat," uvedl stavbyvedoucí Ondřej Minich. Opatrní museli být železničáři i kvůli tomu, že zářez býval oblíbeným místem horolezců pro nácvik lezení po ledu. "Pamatuji, že jsme vždy měli jízdní řád a dávali pozor, kdy jezdí vlak," zavzpomínal dnes Jiří Dvořák z horolezeckého oddílu v Jilemnici.
Problém s ledem by v zářezu měla odstranit uměle vytvořená odtoková žebra v žulové skále, vzdálená od sebe sedm až deset metrů. Díky nim se bude voda snáze odvádět. Žebra vytvářejí dělníci za pomoci trhaviny. "Trhací práce jsme začali před týdnem, potrvají ještě asi pět až šest týdnů. Odstřelů bude do 20," uvedl Minich. Práce podle něj komplikuje fakt, že jde o chráněnou krajinnou oblast, kam není zavedená elektřina a po cestě mohou jezdit vozidla maximálně do 20 tun, takže nelze použít velký jeřáb ani jinou těžkou techniku. Kolem navíc vede žlutá turistická cesta. "Provoz na ní můžeme omezit jen krátkodobě, při odstřelech," řekl stavbyvedoucí.
V plném proudu jsou také práce v Harrachovském tunelu z roku 1902, který je spolu se sousedním Jizerským viaduktem národní kulturní památkou. Oproti jiným tunelům v okolí je mimořádný zejména vejčitým tvarem tunelové trouby. Poslední velké opravy se dočkal v roce 1964, několik dílčích za 18 milionů korun se uskutečnilo v minulém desetiletí. I v něm dělá problémy namrzající voda, která uvnitř vytváří krápníky. Vlaky tam proto musely projíždět pomalu, aby stihl strojvůdce včas zastavit. Voda navíc narušovala konstrukci tunelu.
Podle stavbyvedoucího u 280 metrů dlouhého tunelu, který je složený z 28 pásů, zvolili tři způsoby opravy. Deset pásů se vymění kompletně. Dalších osm bude odvodněno pomocí odtokových žlábků vytvořených v drážkách, které dělníci vyřezávají v žulovém ostění pilou s diamantovým kotoučem o průměru 1600 milimetrů. Zbývající pásy budou ošetřené injektáží. V tunelu, na mostě i v zářezu budou navíc položené nové koleje.
Na rekonstruovaný úsek tratě se může podívat i veřejnost, den otevřených dveří bude v úterý mezi 12:00 až 16:00.
Napsala ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.