Aktuálně

V Pihelu boural mladík s čerstvým řidičákem. Bilance: 8 zraněných, 2 těžce více...

Naivní divadlo uvede v sobotu novou inscenaci Vánoce aneb Příběh narození více...

Liberecký kraj letos Ještěd koupit nestihne více...

Boveraclub začne stavět repliku první liberecké tramvaje

Parta nadšenců začne stavět repliku první liberecké tramvaje z roku 1897. Dochovalo se z ní jen torzo vozové skříně. Repliku osadí na podvozek z roku 1898, který spolek získal před několika lety z bavorského Augsburgu. Novinářům to dnes řekl Tomáš Krebs z libereckého Boveraclubu.

"Patřil k podobnému vozu, jaký tehdy jezdil v Liberci. Pojezd je i s trakčními motory a elektrickou výzbrojí včetně kontroléru," uvedl Krebs. Podle něj si podvozek v sobotu převezli na dílnu. Nejprve ho začnou rozebírat, aby věděli, co vše je potřeba opravit nebo vyměnit. "Budeme z něj demontovat i věci, které do něj nepatří. Sloužil totiž i jako sněžný pluh. Poslední zaznamenanou opravu má z roku 1978," řekl Krebs.

Z prvních elektrických tramvají, které v Liberci začaly na konci 19. století jezdit, má Boveraclub jen torzo jednoho vozu. Získal ho před šesti lety. Dřevěná vozová skříň stála několik desetiletí na zahradě jednoho domu v Pavlovicích. "Použít už nelze, možná jen pár prvků," uvedl Krbes. Nadšencům ale poslouží jako předloha pro výrobu nové vozové skříně.

Provoz elektrické pouliční dráhy byl v Liberci slavnostně zahájen 25. srpna 1897, elektrické tramvaje měly v té době jen v Praze a Teplicích. Provoz v Liberci zajišťovalo osm tramvají, v jednom voze bylo 16 míst k sezení a 13 k stání. Tramvaje byly po I. světové válce přestavěné na vlečné vozy, některé se v provozu udržely až do poloviny 60. let.

Nadšenci z libereckého Boveraclubu se renovaci tramvají věnují už od konce 80. let minulého století. Jejich zatím posledním úspěšným počinem je renovace vlečného osobního vozu z roku 1932. Na jeho opravě strávili členové klubu téměř 4000 hodin. "Pracovali zdarma. Náklady na materiál a práce, co jsme si museli objednat, byly asi 800.000 korun," uvedl již dříve Krebs. Ani renovace nejstarší liberecké tramvaje se neobejde bez sponzorů nebo grantů. "Zatím nedokážeme odhadnout, kolik budeme potřebovat," uvedl Krebs. Řádově se bude jednat o statisíce až miliony korun. Zájemci mohou přispět už nyní na sbírkové konto 220 028 3753/2010.

Historickými tramvajemi se mohou lidé v Liberci svézt při zvláštních příležitostech, jezdí hlavně o státních svátcích. Za rok to je 30 až 40 akcí, při jedné se s nimi sveze i několik set lidí. Boveraclub má pro zvláštní jízdy k dispozici pět vozů, nejstarší je Bovera z roku 1929.

Zdroj: ČTK

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Liberec, Augsburg, renovace, Boveraclub, Praha, Pavlovice

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.