Liberecký kraj se chystá v rámci česko-polského projektu opravit a rozšířit zhruba 40 kilometrů silnic nižších tříd na Frýdlantsku. Jejich rekonstrukce bude stát odhadem 270 milionů korun, z toho dotace by měla činit 243 milionů korun. Práce v ideálním případě začnou příští rok.
Rozšíření úzkých silnic si ale vyžádá kácení stovek stromů, což vyvolává protesty místních. Zmizet by měly některé takzvané kočárové aleje stavěné před zhruba sto lety, které jsou pro Frýdlantsko typické.
"Absurdní je myšlenka, že se musí kácet stromy, protože překáží řidičům. Domnívám se, že řidiči nemusejí jezdit po silnicích rychle. To není v zájmu nikoho," uvedla Pavla Jazairiová, která na Frýdlantsku žije přes 40 let. Podle ní by mělo stačit pro místní silnice zřízení výhyben. "Jsme na venkově, jsme na to tady zvyklí," uvedla.
V rámci přeshraničního projektu od zámku Frýdlant k zámku Czocha chystá kraj rekonstrukci silnic z Frýdlantu přes Kunratice k polským hranicím, z Dolní Řasnice přes Srbskou k hranicím, mezi Raspenavou a Krásným Lesem a dvou silnic z Nového Města pod Smrkem k hranicím a do Horní Řasnice. Kácet by se mělo v úsecích, které z hlediska šířky nesplňují normy. "V současné době se odevzdává projektová dokumentace a začíná probíhat inženýrská činnost, zatím tedy není nic povoleno," uvedla mluvčí Libereckého kraje Markéta Dědková.
Místní starostové projekt podporují. "My si na Frýdlantsku na žádné jiné evropské dotace nesáhneme, protože nejsme napojeni na transevropskou komunikační síť," uvedl starosta Frýdlantu Dan Ramzer. Šance, že by obnovu silnic zaplatil kraj ze svého, je malá. Ve špatném nebo havarijním stavu je polovina krajských silnic. Ani starostové ale nechtějí plošné kácení, jen v místech, kde je to nezbytně nutné. "Jsme v kontaktu s projektanty a domluvili jsme se na jednotlivých stromech. Plošné kácení javorového stromořadí jsme odmítli," uvedl starosta Kunratic Milan Götz.
Naopak pravděpodobně se vykácí celé stromořadí mezi Raspenavou a Krásným Lesem, jedna z nejznámějších silničních alejí na Frýdlantsku. Podle starostů je ale nebezpečná. "Za posledních 20 let tam minimálně dva lidé zemřeli a stalo se několik vážných dopravních nehod," uvedl starosta Frýdlantu. Za rizikový považuje průjezd úzkou silnicí třetí třídy i starosta Raspenavy Pavel Lžičař. "Nevejdou se tam ani dvě osobní auta," řekl. Tím, že asfalt končí až těsně u kmenů stromů a v zimě se silnice solí, jsou navíc stromy ve špatném stavu. "Už nyní je z původní aleje asi třetina stromů pryč," řekl Lžičař.
Kritikům také vadí, že je v projektu málo náhradní výsadby, podle kraje i starostů ale není jednoduché ji u rozšířených silnic prosadit. "Chtěli jsme vysadit novou alej, tomu ale brání zemědělci a majitelé přilehlých pozemků," uvedl Götz. Stejný problém je třeba u aleje vedoucí z Raspenavy na Krásný Les.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.