V Jablonci nad Nisou pokračují přípravy plánovaného prodloužení tramvajové trati z Liberce až do centra města. Studie proveditelnosti, kterou si magistrát nechal zpracovat, doporučuje jako nejvhodnější variantu A, která vede blíž k centru města. Na výběr jsou ale dvě varianty a studie ukázala, že obě jsou realizovatelné.
V současné době končí tramvajová linka z Liberce u Tyršových sadů, radnice ji chce ale protáhnout až k autobusovému nádraží. "Znamená to ale vybudovat zhruba 700 metrů kolejí, rádi bychom to financovali z evropských fondů," řekl místostarosta Lukáš Pleticha (ČSSD). Zájem cestujících o prodloužení ukázala více než rok trvající výluka na tramvajové trati. Náhradní autobusy pokračovaly z konečné tramvaje dál až na autobusové nádraží a lidé toho hojně využívali. Od obnovení tramvajového provozu musí do centra od tramvaje znovu pěšky, nebo přestoupit na autobus.
Tramvajová trať spojuje Liberec s Jabloncem od roku 1955, do roku 1972 jezdila v Jablonci do centra. V 60. letech minulého století ale v Jablonci převládl názor, že tento typ dopravy je přežitkem. Tamní radnice dokonce prosazovala zrušení meziměstské linky, díky Liberci ale zůstala dvanáctikilometrová trať zachována. Dnes denně přepraví až 11.000 lidí. V letech 1972 až 1976 prošla kompletní rekonstrukcí. Od obnovení provozu v roce 1976 už provoz tramvají v Jablonci končí na otočce u lázní zhruba půl kilometru od centra.
Studie proveditelnosti posuzovala dvě varianty. Varianta A počítá s vedením trati ulicemi Budovatelů a Soukennou přes Dolní náměstí a Kamennou ulici do nově vybudovaného terminálu, který má vyrůst mezi ulicemi 5. května, Kamennou a Lipovou. Varianta B by měla vést do stejného cíle také ulicí Budovatelů přes Anenské náměstí a ulicí U Zeleného stromu podél ulice 5. května. Z pohledu dopadu na stávající dopravu ve městě je podle odborníků jednoznačně výhodnější varianta A. Vyhne se totiž prostoru křižovatky U Zeleného stromu, která je už dnes problematická.
Jablonec by rád prodloužení trati spojil s vybudováním nového terminálu hromadné dopravy, jehož součástí by bylo i parkoviště. "To by mohlo být zajímavé hlavně pro lidi z okolí Jablonce. U terminálu by zastavili a mohli by jet hromadnou dopravou do Liberce," nastínil jednu z možností využití Pleticha. Stavbu chce financovat z Integrovaného plánu rozvoje území aglomerace Liberec - Jablonec nad Nisou. Když vše půjde hladce, někdy kolem roku 2018 by měla být hotova projektová dokumentace a v letech 2019 a 2020 by pak mohla začít výstavba, pokud se podaří získat dotace.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.