Počasí dnes5,2 °C, zítra8,2 °C
Čtvrtek 20. března 2025  |  Svátek má Světlana
Bez reklam

Aktuálně

Do Harrachova začnou po osmi měsících jezdit vlaky

Autoři | Foto Budějcká Drbna

Do Harrachova začnou po téměř osmi měsících jezdit vlaky. Modernizace úseku z Kořenova včetně vytvoření nové výhybny v Harrachově si vyžádala zhruba 135 milionů korun. Výluka na trati skončí ve čtvrtek odpoledne. Zatím půjde o zkušební provoz.

"Zpočátku bude rychlost vlaků nižší, trať si musí takzvaně sednout," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Obtíže pro cestující tím ale na trati vedoucí z Liberce pro letošní rok nekončí. Další, dvoutýdenní, výluka začne kvůli běžné údržbě v pondělí 23. listopadu. Autobusy místo vlaků budou jezdit do 4. prosince v pracovních dnech od 07:30 do 18:30 v úseku Liberec - Jablonec a 3. a 4. prosince z Liberce až do Tanvaldu, včetně odbočky do Smržovky.

V úseku mezi Kořenovem a Harrachovem se pracovalo od dubna. Za zhruba sto milionů je opravený památkově chráněný Harrachovský tunel, ocelový most známý jako Jizerský viadukt a upravoval se i navazující skalní zářez. Hlavním cílem bylo odstranit problémy s přitékající vodou, v zimě namrzala a vytvářela ledopády. Vlaky kvůli tomu musely jezdit desetikilometrovou rychlostí, rychlost by se měla zvýšit na 55 kilometrů v hodině.

Od podzimu se pracovalo i na nádraží v Harrachově, je tam nová elektricky vyhřívaná výhybna za téměř 35 milionů korun. Součástí stavby byly oprava kolejí či rekonstrukce nástupišť, vzniklo i jedno nové s atypickým dřevěným přístřeškem. Nová výhybna umožní jízdu z Liberce do polské Sklářské Poreby bez nutnosti přestoupit. Na obnovení přímého spojení se dohodl Liberecký kraj s Dolnoslezským vojvodstvím. Od 13. prosince by měli cestující až do Polska jezdit s jedním dopravcem za jednotný přeshraniční tarif, podobně jako tomu je od roku 2010 na trati z Liberce do německé Žitavy. Trať přes Harrachov do Sklářské Poreby patřila ještě za druhé světové války k nejmodernějším ve střední Evropě. Od roku 1945 byla ale pro dopravu uzavřená. Pravidelné vlaky se na ni vrátily v srpnu 2010, zatím se ale muselo přestupovat.

Železnice z Liberce na Harrachov je jednou z nejvytíženějších v Libereckém kraji, spojuje krajské město s Jizerskými horami a Krkonošemi. Svými parametry a standardy ale jednokolejná trať donedávna odpovídala 19. století, ve kterém vznikla. To se v posledních letech mění. Zhruba 850 milionů korun se od roku 2012 investovalo do úprav úseku z Liberce do Tanvaldu. Součástí prací byla výměna kolejí, výstavba nástupišť umožňující bezbariérový nástup, rekonstrukce několika zastávek i přejezdů nebo modernizace sdělovací a zabezpečovací techniky. Vlaky by díky modernizaci trati mohly jezdit v půlhodinových intervalech. To už několik let požaduje Liberecký kraj, dosud byl interval 40 minut.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.

Štítky Harrachov, Liberec, Kořenov, Správa železniční dopravní cesty, Liberecký kraj, Tanvald, druhá světová válka, Jablonec, Polsko, Smržovka

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Do Harrachova začnou po osmi měsících jezdit vlaky  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.