Do Harrachova začnou po téměř osmi měsících jezdit vlaky. Modernizace úseku z Kořenova včetně vytvoření nové výhybny v Harrachově si vyžádala zhruba 135 milionů korun. Výluka na trati skončí ve čtvrtek odpoledne. Zatím půjde o zkušební provoz.
"Zpočátku bude rychlost vlaků nižší, trať si musí takzvaně sednout," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.
Obtíže pro cestující tím ale na trati vedoucí z Liberce pro letošní rok nekončí. Další, dvoutýdenní, výluka začne kvůli běžné údržbě v pondělí 23. listopadu. Autobusy místo vlaků budou jezdit do 4. prosince v pracovních dnech od 07:30 do 18:30 v úseku Liberec - Jablonec a 3. a 4. prosince z Liberce až do Tanvaldu, včetně odbočky do Smržovky.
V úseku mezi Kořenovem a Harrachovem se pracovalo od dubna. Za zhruba sto milionů je opravený památkově chráněný Harrachovský tunel, ocelový most známý jako Jizerský viadukt a upravoval se i navazující skalní zářez. Hlavním cílem bylo odstranit problémy s přitékající vodou, v zimě namrzala a vytvářela ledopády. Vlaky kvůli tomu musely jezdit desetikilometrovou rychlostí, rychlost by se měla zvýšit na 55 kilometrů v hodině.
Od podzimu se pracovalo i na nádraží v Harrachově, je tam nová elektricky vyhřívaná výhybna za téměř 35 milionů korun. Součástí stavby byly oprava kolejí či rekonstrukce nástupišť, vzniklo i jedno nové s atypickým dřevěným přístřeškem. Nová výhybna umožní jízdu z Liberce do polské Sklářské Poreby bez nutnosti přestoupit. Na obnovení přímého spojení se dohodl Liberecký kraj s Dolnoslezským vojvodstvím. Od 13. prosince by měli cestující až do Polska jezdit s jedním dopravcem za jednotný přeshraniční tarif, podobně jako tomu je od roku 2010 na trati z Liberce do německé Žitavy. Trať přes Harrachov do Sklářské Poreby patřila ještě za druhé světové války k nejmodernějším ve střední Evropě. Od roku 1945 byla ale pro dopravu uzavřená. Pravidelné vlaky se na ni vrátily v srpnu 2010, zatím se ale muselo přestupovat.
Železnice z Liberce na Harrachov je jednou z nejvytíženějších v Libereckém kraji, spojuje krajské město s Jizerskými horami a Krkonošemi. Svými parametry a standardy ale jednokolejná trať donedávna odpovídala 19. století, ve kterém vznikla. To se v posledních letech mění. Zhruba 850 milionů korun se od roku 2012 investovalo do úprav úseku z Liberce do Tanvaldu. Součástí prací byla výměna kolejí, výstavba nástupišť umožňující bezbariérový nástup, rekonstrukce několika zastávek i přejezdů nebo modernizace sdělovací a zabezpečovací techniky. Vlaky by díky modernizaci trati mohly jezdit v půlhodinových intervalech. To už několik let požaduje Liberecký kraj, dosud byl interval 40 minut.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.