Počasí dnes3 °C, zítra1 °C
Neděle 17. listopadu 2024  |  Svátek má Mahulena
Bez reklam

Z Liberce dnes ráno poprvé vyjel přímý vlak do Polska

Z Liberce dnes ráno poprvé vyjel přímý vlak přes Harrachov do Sklářské Poreby v Polsku. Ještě před několika dny přitom nebylo jisté, zda český vlak bude moci vjet na polské území. Nakonec všechno dobře dopadlo. Poslední dva týdny to ale bylo hodně napínavé, řekl dnes liberecký hejtman Martin Půta, který prvním přímým vlakem do Polska vyrazil i se svými dcerami. O první jízdu byl velký zájem. České dráhy proto vlak posílily.

Přímé spojení se na trať vrací zhruba po 70 letech. Jízdenka z Liberce do Sklářské Poreby přijde na 90 korun, cesta trvá bez deseti minut dvě hodiny. Harrachovská starostka Eva Zbrojová (Starostové pro Liberecký kraj) si od přímého spojení slibuje rozvoj cestovního ruchu. "Harrachováci moc vlakem nejezdí, vlakem jezdí hlavně turisté, zejména polští. Myslím si ale, že tím, že se udělalo přímé spojení do Polska, tak že začnou jezdit i turisté z České republiky," dodala. Harrachov je dobrým nástupním místem pro běžkaře, upravené trasy čekají na lyžaře i v sousedním Polsku.

Trať z Tanvaldu přes Harrachov do Sklářské Poreby patřila ještě za druhé světové války k nejmodernějším ve střední Evropě. Zatímco na českém území z Tanvaldu do Kořenova zajišťovaly dopravu ozubnicové lokomotivy, kvůli kterým byla trať z roku 1902 před několika lety prohlášena technickou památkou, dál do Polska byla trasa elektrifikovaná. Dnes už to ale připomíná jen stožár v kořenovském muzeu. Od roku 1945 byla železnice pro dopravu uzavřená. Pravidelné vlaky se na ni vrátily až v srpnu 2010 po rekonstrukci, která stála 138 milionů korun.

Jde o turisticky atraktivní železnici, zájem o ni stoupá meziročně o 20 až 30 procent. Dříve ale cestující museli v Kořenově přesedat do polských vlaků. Polsko a Česko se proto už před dvěma lety dohodly na přímém spojení bez přestupu a sjednocení tarifu. Teprve letos se to podařilo, i když do poslední chvíle nebylo jasné, zda vlak do Polska skutečně projede. "Drážní předpisy na obou stranách hranice a všechny věci, které s tím souvisejí, a také přeshraniční dohoda o dopravě, to všechno je vždycky složité," vysvětlil délku řízení Půta.

České dráhy na trati z Liberce do Harrachova využívají moderní vlaky Stadler. Mimo sezonu budou přes hranice jezdit tři spoje denně - ráno, v poledne a večer, jedním vozem Stadler. "Když přijde turistická sezona, tak těch vlaků jezdí víc, a v plné sezoně, o prázdninách a o víkendech jezdí devět párů vlaků denně. Posílený provoz začne už 26. prosince," řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, jež je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji. Na frekventovaný vlak, který v 10:30 odjíždí ze Sklářské Poreby, budou podle něj nasazeny tři vozy. "Tam předpokládáme, že s tím vlakem bude jezdit víc než 200 cestujících," uvedl.

Autoři | Foto Liberecký kraj

Štítky Polsko, Liberec, Harrachov, Martin Půta, České dráhy, doprava, Eva Zbrojová, Česko, Starostové pro Liberecký kraj, druhá světová válka

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Z Liberce dnes ráno poprvé vyjel přímý vlak do Polska  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.