Nová silnice 35 z Turnova přes Rovensko pod Troskami do Jičína se nezačne stavět dřív než v roce 2027. Na jednání o přeložce to dnes v Rovensku řekl ředitel libereckého závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Josef Jeníček. Jasno zatím není ani o trase, kudy by silnice měla vést. I když byla vybrána severní varianta, možností je víc. Zejména Rovensko žádá, aby se posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) zpracovalo pro víc variant. Kudy silnice povede, by mělo být jasné do tří let.
Nová silnice I/35 nebo také S5 by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého do sousedního Královéhradeckého a dále do Pardubického a Jihomoravského kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí. Trasy byly původně tři, vybrána byla takzvaná severní, která z velké části kopíruje současnou silnici.
Původně se uvažovalo o stavbě s parametry dálnice, k tomu ale není vzhledem k hustotě dopravy důvod. "Dnes se posuzují dvě varianty - čtyřpruhové uspořádání od Turnova k odbočce na Semily a zbytek třípruhové uspořádání, druhá varianta je čistě třípruhová," uvedl Jeníček. Křižování s jinými komunikacemi doporučuje ŘSD mimoúrovňové s ohledem na bezpečnost a plynulost provozu.
Rovensku se plánovaná trasa silnice nelíbí. "Nejsme proti nové komunikaci, chceme najít řešení, ale chceme také ochránit sebe a naše obyvatele a umožnit rozvoj města," řekla na jednání starostka Jiřina Bláhová (ODS). Upozornila, že navrhovaná trasa připraví Rovensko o jediný vhodný prostor pro novou výstavbu. Chce proto, aby přednost dostala varianta, která vede severněji. "Je to varianta lesním komplexem u Holenic. Osobně si myslím, že by se měla prověřit v rámci EIA, protože pokud se neprověří, tak bude dlouhodobě používána jako nástroj proti té silnici, a to by byla škoda," řekl hejtman Martin Půta.
S výstavbou nové silnice 35 by Liberecký kraj chtěl spojit stavbu nové silnice na Semily. Dnes trasa vede přímo centrem Turnova, kterým tak denně projede 11 tisíc až 13 tisíc automobilů. Nová silnice na Semily by se měla napojit na I/35 zřejmě nedaleko Žernova. Zpracováno je šest tras, kudy silnici vést, náklady na šest až sedm kilometrů dlouhou komunikaci se odhadují zhruba na půl miliardy korun. O trase se ale ještě bude diskutovat, s žádnou z variant nejsou dotčené obce spokojeny.
"My bychom rádi přeložku krajské silnice na Semily spojili s výstavbou první etapy silnice Turnov - Rovensko. Pokud se nám nepodaří najít novou trasu od Rovenska do Semil, tak Turnov po kraji požaduje obchvat. V tom hodně zastavěném a sevřeném území to bude znamenat, že tam povedou v souběhu dvě podobné silnice. Pro krajinu by to bylo ještě horší než hledání přeložky v úseku Žernov - Zelený háj u Semil," řekl Půta. Doufá, že se podaří nají pro všechny přijatelný kompromis, který ulehčí Turnovu přetíženému tranzitní dopravou.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.