O přímé vlaky, které začaly loni v prosinci jezdit z Liberce přes Harrachov do polské Sklářské Poreby, je velký zájem. Vozy jezdí plné, využívají je Poláci k cestě do a z českých lyžařských středisek, výrazně ale přibylo i českých turistů, mířících do Polska. Teď o jarních prázdninách jezdí na trase osm párů vlaků denně, dopoledne každou hodinu, odpoledne každé dvě hodiny, řekl dnes Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.
Z České strany jezdí podle Blažka nejvíc cestujících z Tanvaldu, do Kořenova, Harrachova a polských Jakušic. Z Polska jezdí vlaky nejvíc cestujících do Jakušic a do Harrachova. Část ale míří i dál do českého vnitrozemí. Kvůli velkému zájmu cestujících jezdí teď na trase zdvojené soupravy, které pojmou až 140 cestujících. "Dopolední vlak, který vyjíždí ze Sklářské Poreby v 10:30 je dokonce trojitý a je plný, se zájmem cestujících jsme opravdu spokojeni," poznamenal Blažek. Největší nápor zažívají podle něj vlaky o sobotách dopoledne.
Po skončení jarních prázdnin budou vlaky do Polska jezdit jen třikrát denně - ráno, v poledne a večer. Od května ale přibude spojů o víkendech a svátcích a o letních prázdninách bude zase jezdit osm párů vlaků každý den. Omezený provoz bude na trati také o Velikonocích. "Většinu provozu platí polská strana, takže ta si určuje kalendář. V Polsku mají Velikonoce jiný charakter než u nás, tam jsou lidé hlavně doma, v rodině a nikam zrovna o Velikonocích nejezdí, takže to máme jako mimosezonní provoz, protože v Polsku ta poptávka není," vysvětlil Blažek.
Přímé spojení se na trať vrátilo zhruba po 70 letech. Jízdenka z Liberce do Sklářské Poreby stojí 90 korun, cesta trvá bez deseti minut dvě hodiny. Jde o turisticky atraktivní železnici, zájem o ni stoupá meziročně o 20 až 30 procent. Ještě loni ale museli cestující v Kořenově přesedat do polských vlaků. Polsko a Česko se už před dvěma lety dohodly na přímém spojení bez přestupu a sjednocení tarifu. Teprve loni se to ale podařilo. Dopravu zajišťují České dráhy moderními soupravami Stadler. Díky přímému spojení Liberecký kraj na provozu značně ušetřil. Zatímco loni za přeshraniční provoz platil 3,8 milionu korun, letos ho podle Blažka stejný rozsah služby přijde jen na necelých 890 tisíc korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.