I přes kritiku opozice prosadilo vedení Libereckého kraje prodloužení smluv o další rok se současnými dopravci v regionální autobusové dopravě. Krajští zastupitelé v úterý odpoledne zároveň rozhodli o tom, že vypíší novou veřejnou soutěž na období od začátku roku 2018. Původní tendr za čtyři miliardy korun, ze kterého měli vzejít dopravci zajišťující obslužnost od roku 2014, zablokoval antimonopolní úřad. Na pravomocné rozhodnutí si Liberecký kraj musí ještě nějakou dobu počkat.
Podle opoziční Změny mohl Liberecký kraj získat lepší ceny, kdyby vypsal otevřenou veřejnou soutěž. Jelikož jde ale o zakázku na přechodné období, než v zablokovaném tendru rozhodne antimonopolní úřad, dalo zastupitelstvo už před dvěma lety zelenou prodloužení smluv se současnými dopravci. Zapojení nových společností do integrovaného systému by podle hejtmana mohlo přinést jistá rizika.
„Po neúspěchu desetiletého tendru v roce 2014 při hledání řešení, jak dočasně zajistit dopravu, jsme navrhovali otevřenou soutěž pro všechny dopravce, nejen pro ty stávající. Vedení kraje ale zvolilo dražší cestu – omezilo konkurenci a zajistilo monopol stávajícím dopravcům. Po dvou letech kraj zjistil, že to nebyl šťastný krok, protože se tím dostal do velmi nevýhodné pozice. Se zpožděním dvou let tak přistupuje k otevřenému řízení, které má do soutěže pustit konkurenci. Ale opět pozdě, takže bude muset prodloužit monopol o další rok. Největší zakázku bohužel současné vedení kraje nezvládá,“ kritizuje postup opoziční zastupitelka za Změnu Zuzana Kocumová.
Na úterním jednání zastupitelstva varoval před soutěžením o nejnižší ceny také předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka. "V současné době všechny firmy nakupují autobusy, náhradní díly, naftu za stejnou cenu jen s menšími rozdíly. Jediné na čem ušetří, jsou zaměstnanci, kteří musí ty autobusy řídit. I řidič chce slušně žít a i řidič chce mít nějaký pocit stability," řekl odborář.
Liberecký kraj objednává autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, kterou zajišťuje devět dopravců. Největšími jsou BusLine, ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec. Zatímco v roce 2014 platil kraj za kilometr v průměru 32 korun, loni už to bylo jen 29,32 Kč a letos by měla cena klesnout na 28,41 Kč. Náklady kraje na autobusovou dopravu se tak ve srovnání s rokem 2014 snížily loni o 17 milionů korun a letos by to mělo být ještě o dalších sedm milionů korun méně.
"I s prodlouženými smlouvami se ale podařilo vyjednat lepší podmínky a nižší ceny," řekl radní pro dopravu Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.