Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Nový systém umožní sledovat autobusy a vlaky on-line na mobilech a počítačích

Autoři | Foto Jaroslav Appeltauer

Najít nejbližší zastávku, odjezd autobusu a nebo vyhledat zpoždění, jaké právě spoj má. Tak přesně tohle by měl zvládat nový systém pro centrální dispečink dopravy, který má zahájit provoz na podzim. Všechny podrobné informace o vlacích a autobusových spojích v integrované regionální dopravě IDOL budou moci cestující sledovat na mobilech i počítačích.

"Nejprve spustíme zkušební provoz on-line informací pro veřejnost a na podzim bude zahájen zkušební provoz celého dispečerského pracoviště tak, aby od změny jízdních řádů 11. prosince 2016 fungovalo pracoviště již v plnohodnotném provozu,“ vysvětlil krajský radní Vladimír Mastník (SLK).

Systém bude hlavním nástrojem centrálního dispečinku, který by měl zahájit provoz v září. V těchto dnech probíhá testování systému a komunikace mezi vozy a dispečinkem. Právě ta je pro bezchybný provoz nejpodstatnější. GPS ve všech autobusech hlásí systému informace od polohy až po zpoždění.

„V případě zpoždění některého spoje bude automaticky řidič navazujícího spoje nebo osoba řídící drážní dopravu informována o nutnosti vyčkat na přestup cestujících, dispečer bude mít možnost kdykoliv zasáhnout do provozu a řešit všechny mimořádnosti tak, aby se minimalizovaly jejich dopady na cestující veřejnost,“ dodal projektový specialista Pavel Jaško ze společnosti KORID LK, která systém obsluhuje. Dispečer tak jednoduše informuje řidiče pomocí zprávy na palubní přístroj například o tom, že má pár minut počkat na navazujícíspoj nebo třeba, že je před ním nehoda. „Naopak cestující budou moci kromě telefonické linky využívat i on-line informace o jízdě spojů na webu nebo v „chytrém“ mobilním telefonu, kde si vyhledají informace o aktuálních odjezdech, zpoždění nebo nasazení bezbariérových vozidel,“ potvrdil Jaško.

Provoz dispečinku přijde kraj podle odhadů ročně na tři miliony korun. „Přibližně tři čtvrtiny této částky jsou osobní náklady na personální zajištění provozu dispečinku, dále tato částka zahrnuje provoz informačního systému dispečinku, datové přenosy z vozidel a náklady na provoz pracoviště,“ uzavřel Mastník. Dispečink bude podle něho v provozu každý den od čtvrté hodiny ranní do půlnoci.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky doprava, Vladimír Mastník, počítač

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.