To, jak se chovat na místě dopravní nehody jako její účastník či svědek, se učí již dítka školou povinná. Každý řidič si příslušné zásady důkladně zopakuje i v autoškole. Jednak při seznamování se s pravidly silničního provozu, jednak v rámci předmětu zaměřeného na zásady poskytování první pomoci zraněným a chování na místě kolize. Jaká je však realita? Opravdu si řidiči poradí se zabezpečením místa nehody?
Evropský průzkum provedený v roce 2012 ve 14 státech včetně České republiky naznačil, že zdaleka ne všichni řidiči vědí, co dělat. „Téměř třetina řidičů prohlásila, že se nikdy nesetkali s výukou první pomoci, jen třetina uvedla, že absolutorium kurzu první pomoci bylo podmínkou pro získání řidičského oprávnění. Přes 20 procent dotázaných motoristů uvedlo, že absolvovali kurz první pomoci před více než 10 lety,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Jak si vedli čeští řidiči
Pilotní výzkum v jihomoravských autoškolách provedený Centrem dopravního výzkumu Brno ukazuje, že ve většině případů je kurz první pomoci spíše formální, s malým důrazem na praktickou přípravu. Většina nových řidičů (71 %), kteří krátce před průzkumem absolvovali čtyřhodinovou praktickou přípravu zaměřenou na poskytování první pomoci, byla s úrovní kurzu spokojena. Ovšem jen 57 % se cítilo kompetentní účinně pomoci v praxi. Znalostní test však odhalil, že ve skutečnosti jen každý devátý nový řidič měl alespoň základní potřebné znalosti.
Jak se chovat jako účastník či svědek dopravní nehody?
Neuškodí tedy stručně si připomenout klíčové zásady, jak se efektivně a bezpečně chovat na místě nehody:
„A ještě jedna rada na závěr. Zachránce by neměl bezprostředně po příjezdu odborné pomoci sedat za volant. Přece jen bezprostřední setkání s následky nehody, byť jen v roli nezúčastněného řidiče, je silně stresující zážitek,“ uzavírá Lukáš Hutta.
Více informací, jak se správně chovat na místě dopravní nehody najdete na www.tytozvladnes.cz
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.