V Libereckém kraji zahájil včera ráno ověřovací provoz centrální dispečink regionální dopravy, zatím jsou v něm zapojeni čtyři největší autobusoví dopravci a České dráhy. Postupně se ale budou zapojovat další. Dispečink sleduje dopravu v kraji on-line každý den od 04:00 do 24:00.
Aktuální informace o odjezdech vlaků a autobusů ze zastávek zjistí cestující na internetu a v chytrém telefonu na adrese http://m.idol.mpvnet.cz.
Cílem projektu je zajistit lepší návaznost autobusových a vlakových spojů v kraji. V běžný pracovní den sleduje dispečer 2608 autobusových a 539 vlakových spojů. "Základ funguje automaticky, předem jsou předdefinovány přestupní vazby, kterých máme aktuálně 1260. Pro každou přestupní vazbu je zadána čekací doba, což je čas, po jaký se může spoj zdržet, aby se nerozpadaly další návaznosti," vysvětlil vedoucí projektu Pavel Jaško ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v kraji. Dispečer do toho může zasáhnout, když bude ohlášen přestup větší skupiny cestujících nebo při nějakých mimořádnostech. "Testování ukázalo, že bez dohledu dispečera by to nemohlo fungovat, je to živý organizmus," dodal.
Systém sleduje vozy díky GPS v odbavovacích strojcích, které každých zhruba 15 sekund vysílají informace o poloze. Na železnici dostává systém informace od dopravce nebo provozovatele dráhy. Přestože do on-line sledování zatím nejsou zapojeni všichni dopravci v kraji, cestující dostane prostřednictvím telefonu či počítače informace o všech spojích, které z vybrané zastávky odjíždějí. "U zapojených dopravců jsou ale k dispozici i aktuální informace o případném zpoždění, nasazení bezbariérového vozu nebo případných mimořádnostech," řekl Jaško.
Pro cestující zřídil Korid LK také informační telefonní linku 704 702 000 na dispečink, kde je možné dotázat se na případné zpoždění a od nových jízdních řádů 11. prosince si přes dispečink budou moci objednat i radiobus (autobusový spoj na zavolání). "Dřív si museli zjistit, u kterého dopravce si ho mají objednat, teď si zavolají na jedno místo a my jim to zajistíme," řekl ředitel Korid LK Jiří Hruboň. Zatím si musí cestující kvůli objednávce radiobusu zavolat, do budoucna se ale podle Hruboně počítá s dalším rozšiřováním systému, který by měl umožnit objednávky přes mobilní telefon nebo internet.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.