Aktuálně

Řidička na přechodu v Jablonci přehlédla chodkyni, těžce ji zranila více...

Tunel se po dlouhé opravě otevírá. Už příští rok ŘSD na průtahu chystá další omezení více...

Během víkendu se budou teploty držet nad nulou. Řidiče potrápí mlha více...

U Panské skály supermarket stavět nelze, ministerstvo potvrdilo zamítnutí výjimky více...

Památkáři získali pozemky potřebné k výstavbě lanovky na Bezděz

Autoři | Foto Rajce.idnes.cz

Národní památkový ústav (NPÚ) koupil pozemky pod hradem Bezděz . Vlastnit je musí, aby mohl požádat o dotaci na výstavbu nové nákladní lanovky. Na provozu lanovky je obtížně přístupný hrad závislý, bez ní by nemohl fungovat. Národní kulturní památka je na vrcholu 604 metrů vysokého kopce a vede k němu jen příkrá kamenitá stezka, pro auta nesjízdná.

Současná lanovka dlouhá 139 metrů je z roku 1982. "Už má své za sebou. Neustále se řeší opravy, hlavně pohonu," řekl ředitel NPÚ pro Liberecký, Královéhradecký a Pardubický kraj Miloš Kadlec. Lanovka je sestavena z různých částí zahraniční výroby. Je tam italská převodovka, německý motor. Životnost lanovky byla plánovaná na pět let, v provozu je 34 let.

Vybudování nové lanovky si podle odhadu vyžádá asi 15 milionů korun, bez dotace od ministerstva kultury nebude podle Kadlece možné ji postavit. Podmínkou k získání dotace je vlastnictví pozemků, část pod dolní stanicí dosud patřila státnímu podniku Vojenské lesy a statky. Památkáři s nimi o převodu jednali od loňského jara, smlouvu se podařilo podepsat nyní. "Už je to zapsáno i na katastru. Zaplatili jsme odhadní cenu," dodal Kadlec. Více než 5300 metrů čtverečních stálo NPÚ skoro 113 tisíc korun.

O dotaci památkáři požádají v příštím roce. Projekt počítá i s vybudováním vrtu pod hradem, který by měl přivést vodu až na hrad. To by podle Kadlece mělo vyřešit i další problémy Bezdězu. "To znamená toalety, čističku odpadních vod, přívod vody, odkanalizování," uvedl. Teď se pitná i užitná voda na hrad vozí lanovkou a toalety jsou na Bezdězu jen mobilní.

Nákladní lanovka je pro hrad ze 13. století jediným dopravním spojením s okolním světem. V případě poruchy musejí zaměstnanci hradu vynášet věci na zádech v batozích po kilometr dlouhé, obtížně schůdné cestě. Improvizovaná lanovka byla na hradě už v 17. století za Albrechta z Valdštejna. Při stavbě opevnění se vyvážel materiál na Bezděz dřevěným žlabem. Tažnému systému prý dodávalo sílu větrné kolo na vrcholu kopce. Později přišli na hrad mniši a jejich služebníci dostávali břemena nahoru rovněž dřevěným žlabem. Točili na Bezdězu dvěma bubny s navázanými lany, na jejichž konci byly náklady. Mniši využívali na dopravu těžkých věcí i osly.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky lanová dráha, Hrad Bezděz, hrad, pozemek, Národní památkový ústav, Liberecký kraj, Královéhradecký kraj, Pardubický kraj, Albrecht z Valdštejna, VLS ČR

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.