Žádná hotovost, žádná karta, jen chytrý telefon v kapse. To je budoucnosti odbavování v autobusech a tramvajích městské hromadné dopravy. Systém pojmenovaný check in/check out testovali téměř celý loňský rok vývojáři v jednom z autobusů libereckého dopravního podniku za pomoci několika figurantů. Reálné uvedení systému do provozu by mělo proběhnout do tří let.
Cestující, který do systémem vybaveného autobusu nebo tramvaje nastoupí, bude odbaven automaticky bez toho, aniž by byl nucet hledat jakoukoliv kartu nebo jízdenku. Stačí mít pouze v databázi zaregistrovaný chytrý telefon, tablet, hodinky nebo „inteligentní“ oblečení, které je vybaveno wifi nebo bluetoothem. Právě skrze tyto dvě sítě umí odbavovací zařízení komunikovat. Každý cestující může mít na své jméno registrováno několik zařízení.
„Jednoduše řečeno, stačí mít na telefonu zapnutou jednu z těchto sítí. Zařízení ve voze zjistí, kdy nastupujete a vystupujete, podle toho vám zaúčtuje stanovenou platbu. Například chytrý telefon tedy nemusíte vytahovat z kapsy,“ řekl Jiří Janšta z firmy Abirail, která systém pro využití v městské hromadné dopravě vyvíjí.
Reálně by tak cestující nemuseli platit například měsíční předplatné, ale pouze ujeté kilometry nebo zastávky. „Zařízení dokáže měřit ujetou vzdálenost i čas strávený v tramvaji,“ dodal Janšta.
Systém check in/check out by měl ulehčit odbavování hlavně ve spojích, které jsou přeplněny a k validátorům se cestující musí doslova probojovat.
„Víme také, že mnozí cestující nechtějí kvůli jízdě na jednu až dvě zastávky platit plné jízdné. Tento systém odbavení naláká do hromadné dopravy hlavně lidi, kteří cestují na krátké vzdálenosti,“ usuzuje Luboš Wejnar, ředitel libereckého dopravního podniku.
Nový systém je zatím v testování a jeho uvedení do ostrého provozu v nejbližších měsících zatím není reálné. „Celé dílo zatím není ve fázi, kdy bychom ho mohli nabízet dopravcům, ale do roku 2020 bude balíček služeb funkční,“ uzavřel Janšta.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.