Firma Eltodo Citelum odmítá tvrzení, že svou nečinností ohrozila chodce na jedné z nejrušnějších křižovatek Liberce, na Šaldově náměstí. Generální ředitel firmy Vítězslav Chmelík novinářům řekl, že systém řízení křižovatky by neumožnil chodcům přecházet koleje v okamžiku, kdy měly volný průjezd i tramvaje.
Firma zároveň požaduje omluvu od vedoucího dopravního odboru libereckého magistrátu Pavla Rychetského, který ji z nečinnosti obvinil před soudem. Rychetský včera řekl, že si za svým tvrzením stojí a omlouvat se nehodlá. "Je to můj názor a ať mi vyvrátí, že nebylo povinností správce konat, když zjistili závadu," řekl Rychetský. Eltodo je v soudním sporu s Libercem ohledně platnosti výpovědi na správu veřejného osvětlení a světelné signalizace.
Křižovatka s pěti rameny patří mezi nejzatíženější ve stotisícovém městě. Kolizní situace na ní podle Chmelíka způsobují neukáznění motoristé nebo poruchy na zařízení, o které se stará dopravní podnik. Nezřídka se stává, že auta vjedou do křižovatky, aniž by jim situace umožnila volný průjezd, a stojí na kolejích. Tramvaj pak musí čekat, než odjedou a nestačí projet křižovatkou ve svém intervalu. Ulicí 5. května pak projíždí, když už zelenou mají i chodci.
Pěší mohou být ohroženi i při poruše zařízení, které rozpoznává tramvaje. Od obchodního domu Plaza totiž vyjíždějí i autobusy, které ale nejezdí do ulice 5. května. Pokud zařízení tramvaj nepozná, považuje vozidlo za autobus, a chodcům tak svítí zelená. Rychetský takovou konfliktní situaci zažil. Když to začal řešit, překvapilo ho, že pracovník Eltoda o tom ví, ale nic s tím neudělal. "Nevyčítám jim, že to neopravili. Nezabránili ale, aby nedocházelo ke konfliktním situacím. Stačilo přepnout programy v řadiči," uvedl před soudem.
Podle Chmelíka je ale systém nastavený městem tak, že program lze přepnout jen ručně, a než na místo dojede technik, trvá to deset až 30 minut. Rychetský včera řekl, šlo o závažnější pochybení, kdy situace nebyla řešena Eltodem v horizontu dnů až týdnů. Odmítá i argument Eltoda, že nerozhodovalo o nastavení programů pro řízení křižovatky. "Jsou odborníci, proto si je město najalo. Měli vědět, jak situaci řešit a přijít s návrhem řešení," dodal.
Současné vedení města považuje zakázku s Eltodem uzavřenou na 15 let za nevýhodnou. Liberec od smlouvy uzavřené v roce 2006 odstoupil k 31. prosinci 2012 s odůvodněním, že Eltodo ji opakovaně porušovalo. Ať spor dopadne jakkoli, bude muset Liberec zaplatit firmě za předchozí investice kolem sto milionů korun. Eltodo výpověď neuznává, a tak se o veřejné osvětlení nyní stará město i soukromá firma. "Posíláme městu faktury, to nám je ale neproplácí," řekl Chmelík.
Napsala ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.