Jablonec plánuje, že do pěti let prodlouží tramvajovou trať z Liberce do centra města. Tramvaje nyní končí na točně u bývalých městských lázní. Radnice si od toho slibuje zatraktivnění hromadné dopravy. Novinářům to dnes řekl náměstek primátora pro rozvoj Lukáš Pleticha (ČSSD).
Ambiciózní projekt si vyžádá stovky milionů, peníze chce město získat z evropského fondu. "Jsme přesvědčeni, že je to správné. Je to takový nedodělek, který trvá už od roku 1973, kdy se rekonstruovala tramvajová trať do Liberce," uvedl Pleticha.
Dnes je konečná tramvaje asi půl kilometru od centra, což některé cestující odrazuje. To se podle Pletichy ukázalo při současné výluce, kdy od loňského března jezdí do Jablonce místo tramvají náhradní autobusy. "Poslední tři měsíce se protáhly trasy náhradních autobusů až na autobusové nádraží, čili do centra, a je to znát na nárůstu počtu cestujících," uvedl.
Tramvaje už v minulosti do centra města jezdily, v 60. letech minulého století ale v Jablonci převládl názor, že tento typ dopravy je přežitek. Jablonec prosazoval i zrušení meziměstské linky, díky Liberci ale zůstala dvanáctikilometrová trať zachována. I když při rekonstrukci v 70. letech se myslelo, že jen dočasně.
"Trať se měla zrušit roku 1990," uvedl nedávno technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce Ludvík Lavička. Provoz na nejdelší meziměstské trati v Česku ale zůstal zachován, denně tramvaje přepraví asi 11.000 cestujících. Trať od roku 2008 prochází modernizací, opravený je šestikilometrový úsek z centra Liberce až k výhybně ve Vratislavicích. Díky modernizaci je většina z opravené části dvojkolejná. Rekonstrukcí nyní prochází kilometrový úsek od zastávky Měnírna k Brandlu u Jablonce, práce by měly skončit do začátku letních prázdnin. Za přispění EU se do tratě investovalo už skoro 700 milionů korun.
Jablonec plánuje, že by prodloužení tramvajové trati spojil s vybudováním nového terminálu hromadné dopravy, jehož součástí by bylo i parkoviště. "To bylo mohlo být zajímavé hlavně pro lidi z okolí Jablonce. U terminálu by zastavili a následně by mohli jet hromadnou dopravou do Liberce," nastínil Pleticha jednu z možností využití. Peníze na výstavbu chce získat z Integrovaného plánu rozvoje území aglomerace Liberec - Jablonec nad Nisou. "Když vše půjde hladce, někdy kolem roku 2018 bychom mohli mít hotové projektové dokumentace a projektové žádosti a někdy v horizontu let 2019 a 2020 realizovat," dodal.
Napsala ČTK a Michael Daněk
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.