Jak budou probíhat práce na tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem v zimě? Jaké jsou sankce za nedodržení termínu a skutečně se stihne vše dokončit včas? Otázek, které se nabízí ohledně mnohokrát komentované rekonstrukce trati, je mnoho. Jak ale rekonstrukce ve skutečnosti probíhá a jak si stavební firma vede?
„Oproti původnímu smluvnímu harmonogramu je stavba s některými pracemi v prodlení zhruba jeden měsíc. Zpoždění bylo způsobeno zejména problémy s přeložkami inženýrských sítí a v současné době se ho pomalu stavba snaží postupně eliminovat,“ prozradil hlavní stavbyvedoucí Petr Sláma. Podle jeho slov je stále reálný termín dokončení v dubnu příštího roku.
„Generální zhotovitel již provedl mnoho kroků, které by měly zajistit urychlení stavebních prací a dodržení původního termínu dokončení. Byl podstatně posílen řídící tým stavby, bylo přistoupeno k posílení pracovních kapacit a u některých subdodavatelů, kteří se nebyli schopni přizpůsobit současným požadavkům na zvýšené pracovní tempo, bylo přistoupeno k jejich částečné výměně či externímu posílení,“ dodal stavbyvedoucí.
Za nedodržení termínu hrozí stavební firmě obrovské sankce v řádech několika milionů korun. „Sankce za nedodržení termínu je pro stavbu v úseku Nová Ruda – Vratislavice nad Nisou zhruba 3,5 milionu korun za den,“ uvedl ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar.
Liberecký dopravní podnik má probíhající stavbu neustále pod drobnohledem. Bez nadsázky se dá říci, že o každém nedostatku je informován v řádech hodin. „Stavba je neustále dozorována, kontrolu kvality provádí technický dozor investora, pravidelně jednou týdně se konají kontrolní dny a dále nepravidelně mimořádné kontrolní dny,“ doplnil ředitel.
Stavební firma v tuto chvíli dohání resty za poslední půlrok. „Neméně podstatnou komplikací je i souběh dvou paralelních staveb v čase. Kromě rekonstrukce trati se současně rekonstruuje i silnice první třídy v ulici Tanvaldská, což nyní již začíná v určitých místech brzdit stavbu trati,“ popsal stavbyvedoucí.
Stavební práce brzdí zejména odlišná poloha inženýrských sítí. „Ta z velké části neodpovídá stavu, který je uveden v projektové dokumentaci, což není zcela obvyklé. Sítě se musí složitě překládat, což navyšuje cenu za vícepráce, protahuje čas některých složitých úseků stavby a má za následek i opakované odstávky,“ uzavřel Sláma. Podle něho dělníci při výkopech naráží i na další skutečnosti komplikující dodržení harmonogramu prací. Například Tanvaldská ulice je pod povrchem celá zabetonovaná.
Ani to nemění nic na tom, že liberecký dopravní podnik společně se zhotovitelem doufají ve včasné dokončení stavby. „Co se týká termínu, jsem přesvědčen, že tramvaj do Vratislavic vyjede v termínu dle uzavřené smlouvy,“ potvrdil Luboš Wejnar.
Dopravní podnik mezitím v rámci různých požadavků zajistil několik laviček na Nové Rudě, aby si cestující mohl odpočinout cestou na zastávku náhradní autobusové dopravy. „Na své náklady jsme vybudovali také čekárnu na zastávce autobusové dopravy Nová Ruda směr centrum, dále se navíc zřídila zastávka „Pivovar“ a zavedla se speciální linka číslo 41, která zajišťuje svoz občanů z Nové Rudy do Zeleného Údolí na linku číslo 12,“ řekl závěrem ředitel dopravního podniku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.