Originální hudebně taneční mysterium nazvané (S)tvoření uvede v pátek v premiéře divadlo F. X. Šaldy v Liberci. Jeho autorkou je umělecká vedoucí baletu Alena Pešková, inspiraci nalezla ve východní filozofii o pěti elementech, které se vzájemně prolínají. Podle dramaturgyně baletu Petry Březovské půjde o nevšední zážitek.
„Základem jsou emoce. Vše bude i po stránce přírodních živlů skutečné. Bude to zážitek po vizuální i hudební stránce," dodala.
Součástí představení je také živá hudba v podání členů bubenického uskupení Aries. „Pět hráčů na bubny bude emoce rozdmýchávat i zklidňovat," uvedla dramaturgyně.
1. premiéra 6. dubna a 2. premiéra 15. dubna 2018 v Šaldově divadle.
Libreto, režie, choreografie: Alena Pešková
Hudba: Gabriela Vermelho
Hudební spolupráce: Sergej Grigorenko a Aries
Scéna: Richard Pešek jr.
Kostýmy: Monika Kletečková
Asistent choreografie: Petr Münch
Asistent režie: Vlasta Vindušková
Inspice a korepetice: Elena Nagyová
Originální hudbu k představení složila česká skladatelka a muzikantka Gabriela Vermelho. Netradiční bude představení i pro Peškovou. „Pro mě je to asi poprvé, co pro liberecký soubor dělám ne něco úplně konkrétního," uvedla.
Inspirací pro ní byla staročínská filozofie, jejímž cílem je cesta (Tao) ke splynutí člověka s přírodou a ponechání volný průběh věcem. Taoisté k dosažení života v harmonii používali princip pěti elementů, kterými jsou voda, dřevo, oheň, zem a kov. S nimi jsou úzce spjaté i emoce - strach, hněv, radost, zádumčivost a žal.
Podle Peškové bude při představení důležitý zejména projev tanečníků. „Technicky není pro ně úplně náročné. Je to o tom, aby ukázali emoce. Pokud tam nebudou, tak to představení je o ničem," řekla.
Na jevišti budou členové souboru nejen tančit, ale také mluvit, zpívat a čeká je i náročná práce s rekvizitami, jako je oheň, voda, hlína či dřevo. Při zhruba hodinovém představení navíc prakticky neodejdou ze scény, kterou vytvořil Richard Pešek mladší. Použil systém skříní, které poskytnou tanečníkům jak úkryt, tak i prostor pro převlékání.
Dění na jevišti se bude odehrávat mimo reálný čas a prostor. „Je to prostor, ze kterého momentálně není úniku. Možná to je uprchlický tábor. Možná to je nějaké staré divadlo, které přišlo o režiséra. Možná nádraží, kde žádné vlaky nikdy nejezdily, ale prostě z nějakého důvodu tam lidé musí zůstávat. A tím, že tam jsou, se ze stereotypu rodí jedna emoce z druhé," dodala Pešková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.