Cashless. Není žádné slovo, které by mezi návštěvníky hudebních festivalů vyvolávalo tolik emocí, jako toto. Pod anglickým slovíčkem se totiž skrývá fenomén posledních let, který umožňuje bezhotovostní placení. Jednoduše řečeno jde o pásek na ruku, na který si návštěvníci nabijí určitou částku. Z ní se jim při placení odečítá adekvátní částka. Bezkontaktní systém ale rozdělil veřejnost na dvě poloviny.
A přesně podle toho vypadají také diskuze na facebookových stránkách festivalů. Zatímco část návštěvníků si systém chválí, jiní nejdou pro ostrá slova daleko. „50 za aktivaci a 50 za refundaci? To jste se zbláznili," píše v diskuzi na Facebooku festivalu Aerodrome jeden z návštěvníků, který naráží na fakt, že je k využití služby zapotřebí zaplatit 50 korun za aktivaci náramku a stejnou částku také za vrácení neutracené částky na účet.
V záplavě komentářů, ale najdeme také řadu pozitivních. „Pár korun za aktivaci mi přijde pořád lepší, než ztracená peněženka,“ hájí systém další z návštěvníků festivalu.
Se samotným cashless placením jsou spokojeni také pořadatelé akcí. „Urychluje proces na barech, šetří lesy, jelikož se nemusí tisknout účtenky, neboť zákazníci mají kompletní přehled o svých útratách ve svém cashless účtu, zákazníci se nemusí bát, že ztratí své peníze, vzniká méně chyb způsobených lidským faktorem a samozřejmě nám poskytuje důležitá data o pohybu lidí a produktů na festivalech, která bez tohoto systému není možno znát,“ říká Jana Pflegerová, PR a marketingová pracovnice festivalu Let It Roll a dodává: „Na druhé straně je tu faktor nepředvídatelných událostí, kdy může spadnout systém, naštěstí jsou tyto situace výjimečné, a tak klady převyšují zápory.“
V letošním roce například festival Let It Roll zaznamenal hodinový výpadek systému, který byl způsoben rušením sítě dalšími sítěmi v areálu. „Nicméně po zbytek festivalu vše fungovalo bez problémů,“ doplňuje Pflegerová. Podle ní systém jen na letošním ročníku největšího drum and bassového festivalu na světě využilo 27 tisíc návštěvníků.
Většinu „dětských nemocí“ systému se podařilo vychytat také pořadatelům metalového festivalu Brutal Assult. „Ani my jsme se při zavádění systému před dvěma lety nevyhnuli komplikacím, ale to je asi běžná věc u každé novinky,“ popsal Headlineru Radek Pavlovič, který systém na festivalu zavedl už v roce 2016. „Nakonec jsme si poradili i v tak záludném prostředí, jakým je pevnost z 18. stolení,“ shrnul.
Ať patříte mezi zastánce nebo odpůrce cashless, evoluci nelze zastavit. Nutno dodat, že se bezhotovostní systém placení je dnes už samozřejmostí nejen na velkých festivalech, ale také na menších akcích. „Většina návštěvníků tuto službu vítá, ale je to samozřejmě individuální. Festival Let It Roll byl jeden z průkopníků cashless systému, u prvního ročníku jsme tak zaznamenali některé obavy zákazníků, ale letos to již vzali s větším klidem, protože náš systém již znali, a nebo se s podobným systémem setkali na jiných akcích. Dnes je cashless využíván i na menších akcích jako je například street food festival, takže je to pro všechny téměř běžná věc,“ uzavřela Pflegerová.
Ke zcela bezhotovostním akcím se přiřadily i nedávné oslavy 115. výročí legendárního výrobce motorek Harley-Davidson. Na pražské Výstaviště zamířilo přes 110 tisíc lidí. Speciální edici předplacených platebních karet vydaných ve spolupráci Mastercard a ČSOB v barvách Harley-Davidson si na místě pořídilo přes deset tisíc osob.
Cashless placení se stává fenoménem dnešní doby. Díky společnosti Mastercard dnes najdete například v Praze tržiště, kde je hotovost zbytečná. Unikátní market nazvaný Manifesto se nachází v centru Prahy poblíž Masarykova nádraží a v tomto místě jsou bankovky a mince zbytečné. K platbám příchozím návštěvníkům postačí pouze platební karta.
„Manifesto je průlomová kulturní zóna, kterou podporujeme proto, aby zážitky návštěvníků nezdržovalo placení v hotovosti. Zákazníci i obchodníci si mohou užívat pohodlí a rychlosti bezhotovostních plateb. Jde o ideální místo, kde budeme představovat další platební inovace,“ uvedl šéf obchodu a rozvoje Mastercard Martin Dolejš.
Právě s tržištěm Manifesto se společnosti Mastercard podařilo upozornit i na legislativní nejasnosti v oblasti placení. Deník Právo poukázal, že ani veřejně působící instituce v oblasti finančního trhu se neshodnou, zda je nastavení způsobu placení Manifesta správné. Zatímco Česká národní banka tvrdí, že odmítání hotovosti v případě obchodníků není legální, Ministerstvo financí ČR se naopak kloní k tomu, že smluvní strany obchodu si mohou domluvit různé způsoby plnění.
„Těší nás být partnerem a jsme rádi, že se i díky Manifestu podařilo upozornit na legislativní nedostatky. Zatímco stát chce digitalizovat, stále máme některé zákony, které se z principu opírají o dobu Rakouska - Uherska. A děkujeme Manifestu za podporu a za to, že jde příkladem v boji proti šedé ekonomice v restauračním sektoru a v kvalitě gastronomie i obsluhy,“ dodal Martin Dolejš.
Nezpochybnitelné však je, že hotovost je nevratně na ústupu a kdo chce, tak se už nyní bez bankovek a mincí téměř obejde. Kromě karet lze k placení použít mobilní telefon, je možné platit přímo v aplikacích a převody z účtu na účet dávno používáme naprosto standardně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.