Do hlubin normalizační populární hudby se už dnes navečer v libereckém knihkupectví Fryč vydá hudební publicista Pavel Klusák. Právě tato hudba byla v sedmdesátých a osmdesátých letech spojována s mocí, manipulací a propagandou.
„Dnes mohou ty filmové a televizní archivy působit groteskně a jako z bláznivého snu: ale varují také před věčným tématem fake news, polopravd a proměny hodnot,“ říká knihkupec Martin Fryč.
Publicista Pavel Klusák má připravenu i projekci a řadu příběhů normalizačních umělců od Michala Davida až po Helenu Vondráčkovou.
Celý večer se ale nebude mluvit jen o pop music za minulého režimu. „Na večeru představíme i knižní novinku Co je nového v hudbě. Co se děje na hudební scéně 21. století? Kniha přibližuje čas silných změn a nesoustředí se jen na samotná hudební díla: sleduje cesty hudebního díla k publiku, např. sdílení a pirátství a představuje i nové poetiky a principy současné hudební tvorby,“ dodal Fryč.
Pavel Klusák: Podivný showbyznys - cesta do hlubin pop-music čs. normalizace
Vedl rozhovory s Peterem Gabrielem, Johnem Calem, Laurií Anderson, Mikem Pattonem, Matthewem Herbertem a dalšími hudebními osobnostmi a skupinami. Řadu let byl redaktorem časopisu Týden, odkud v únoru 2007 přešel do týdeníku Respekt, kde byl zaměstnán do dubna 2009; od podzimu 2009 píše stránku o hudbě do inovované sobotní přílohy Orientace Lidových novin. Vedle tištěné publicistiky (dále mj. Hospodářské noviny, A2 kulturní týdeník, HIS Voice aj.) spolupracuje s Českým rozhlasem, podílí se na výběru hudebních snímků pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, je dramaturgem hudebního doprovodného programu Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava, pořádá poslechové pořady atp.
Napsal scénář ke studentskému krátkému mockumentu Vynález Krásy (1994, režie Marek Najbrt) humorně vysvětlujícímu popularitu Karla Gotta, je spoluautorem experimentálního dokumentu Národ sobě aneb České moře v osmnácti přílivech (2003, režie Jan Gogola ml.).
Na podzim 2009 ve vlastním labelu Klíče vydal eponymní debutové album Tomáše Hanáka a cover verze semaforských písní od současných hudebníků For Semafor. Dříve toho roku byl editorem dvou alb Respekt Edice, Souhvězdí Santini Pavla Fajta a Václava Cílka a Ora pro nobis Oldřicha Janoty. (Zdroj: Knihkupectví Fryč)