Až se znovu otevře Severočeské muzeum, lidé budou moci obdivovat řadu exponátů, které před tím byly schovány v depozitářích. Jedním z nich je třeba i pozdně gotická plastika anděla, která sloužila jako svícen.
Před restaurováním byl stav plastiky velmi špatný. Na více než šedesáti procentech povrchu chyběla barva a tam, kde se dochovala, nedržela na místě. Zlacení někdo v minulosti opravoval bronzovým nátěrem a část těla i oblečení anděla byly nevhodně přebarveny.
Nejprve bylo nutné plastiku zbavit nánosů nečistot a uvolněné vrstvy barev zpevnit. S pomocí skalpelu a rozpouštědel z anděla zmizelo nežádoucí přetření; bylo potřeba postupovat citlivě, aby nedošlo k poškození pozůstatků originálního zlacení a stříbření sošky. Následovalo zatmelení prasklin a doplnění podkladu pro novou malbu.
Na plastice pracovala restaurátorka Karine Artouni, která pak začala retušovat dílo akvarelovými barvami a plátkovým zlatem. Při výtvarném pojednání obličeje pak projevila vlastní umělecký cit, protože původní podoba se nedochovala.
„Ve shodě s kurátorem muzea se jí podařilo dosáhnout výrazu, který hodnověrně odpovídá originálnímu pojetí bez toho, že by mu ubíral na autentičnosti,“ řekl ředitel Severočeského muzea Jiří Křížek.
Plastiku muzeum opravilo díky evropským penězům z Integrovaného regionálního operačního programu Ministerstva pro místní rozvoj. Po otevření muzea najde své místo v nové expozici věnované středověku a renesanci.