Oblastní galerie Liberec má v grafickém kabinetu komorní výstavu uměleckých děl ze svých sbírek, které jsou spojené s Ukrajinou. Cílem instalace je připomenout v souvislosti se současným konfliktem devastující účinky války na její kulturní dědictví.
Podle ředitele galerie Pavla Hlubučka výstava symbolicky připomíná dva důležité momenty, kulturní i duchovní odkaz Ukrajiny.
„Kulturní odkaz je symbolicky zastoupen Kyjevem a jeho významnými památkami, jež jsou od roku 1990 zapsány na seznamu světového dědictví UNESCO. Duchovní rozměr je po staletí zpřítomněn v osobnosti sv. Antonína Pečerského, pravoslavného mnicha, jehož ostatky jsou uloženy v kryptě Kyjevskopečerské lávry, jejíž unikátní vyobrazení lze též spatřit na naší výstavě," řekl.
Výstavě dominují grafické listy z 19. století, které pocházejí z produkce Meyerova nakladatelství Bibliographisches Institut. Anonymní grafické listy zachycují podobu Kyjeva či Oděsy kolem roku 1840 jako vizi exotické, vzdálené země s nesporným kouzlem.
„Ve stejném duchu se nese i podstatně rozměrnější grafický list Jamese Harfielda Kernota z roku 1853, nazvaný Citadela a monastýr v Kyjevě. Tato díla jsou vzácná tím, že zachovávají, byť v idealizované formě, podobu významných ukrajinských lokalit dříve, než byl jejich vzhled drasticky pozměněn dvěma světovými válkami. Navíc získáváme prostřednictvím těchto grafických listů jedinečnou příležitost vidět, jakýma očima nahlíželi naši předkové na svět, který je obklopoval," uvedla v tiskové zprávě mluvčí galerie Dagmar Fialová.
Z hlediska českého moderního umění a současně i politických vazeb meziválečného Československa a Ukrajiny je podle ní nejzajímavějším dílem výstavy olejomalba Františka Foltýna Podkarpatská Rus z roku 1922.
„Tento zářivě barevný obraz je součástí okouzlení, které pro českou kulturní elitu představovaly cesty do nejvýchodnějšího regionu tehdejšího československého státu," uvedla mluvčí galerie. Podkarpatská Rus nebo také Zakarpatská Ukrajina inspirovala v tomto období třeba i spisovatele Karla Čapka či Ivana Olbrachta. „Foltýnův obraz zůstává jejich výtvarným protějškem," dodala Fialová.
V důsledku současné ruské vojenské agrese česká muzea a galerie podle ní vyvíjejí úsilí, jak zasažené Ukrajině pomoci v péči o kulturní dědictví. „Konkrétní pomoc je směřována zejména do oblasti poskytování ochranného materiálu či péče o konkrétní zasažené kulturní statky. Oblastní galerie Liberec se k této pomoci též připojuje," dodala.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.