Díla výjimečných představitelů nejen německé, ale i světové malby, manželů Rosy Loy a Neo Raucha, nabízí návštěvníkům ke zhlédnutí nová výstava v Oblastní galerii Liberec. Ukazuje více než sto doposud v České republice nevystavených děl obou autorů od velkoformátových pláten, přes intimnější privátní obrazy a kresebné práce doplněné několika prostorovými realizacemi. Oba autoři jsou zvyklí vystavovat spíše ve velkých světových výstavních prostorách, komornější liberecká galerie je ale nadchla svou srdečností. V České republice mohli lidé naposledy vidět díla Neo Raucha před 17 lety v pražském Rudolfinu, jeho žena Rosa Loy v Čechách nevystavovala zatím nikdy. Výstava je přístupná do ledna příštího roku.
Výstava obou německých umělců dostala název Verwobene Sphären a je největším letošním projektem Oblastní galerie v Liberci. Patří také k nejdražším. Díla obou životních partnerů jsou k vidění v bazénové a podbazénové hale galerie a v grafickém kabinetu. Liberecká galerie touto výstavou naplňuje novou strategii pravidelně představovat veřejnosti nejvýznamnější české, ale i středoevropské umělce současnosti ve speciálních výstavních projektech stavěných přímo na prostory galerie.
„Vystavující umělci, Rosa Loy a Neo Rauch vystudovali prestižní lipskou Hochschule fūr Grafik und Buchkunst, jednu z nejstarších středoevropských uměleckých akademií, která je známá svým dlouhodobým zaměřením nejen na knižní kulturu a ilustraci. Populární je rovněž díky výuce figurální malby s důrazem na dokonalé zvládnutí tradičních malířských a kresebných technik, včetně samotné až patetické monumentality a rozmanitosti syžetu. Všechny tyto premisy a formy najdeme i v samotných dílech obou autorů, kteří kladou důraz především na uměleckou svobodu projevu, nekonečnou představivost a citové vazby k rodnému kraji,“ říká mluvčí Oblastní galerie Liberec Kateřina Třmínková.
„Jejich obrazy jsou především odrazem subjektivních, niterných emocí i reálných představ propracovaných do jedinečných vizuálních výpovědí. V malbě sice pracují s prvky realismu, ale neutuchající imaginace v jejich dílech zcela stírá hranici mezi sny a různými časoprostorovými rovinami, a to i díky vzájemnému partnerskému respektu a tvůrčí sebereflexi. Výrazný je tu zejména vliv surrealismu a expresivity, který se projevuje osobitým a jedinečným uměleckým projevem v přidané hodnotě významů nebo jen v narativních kompozicích s volně plynoucími slovesnými, pohádkovými či mytologickými prvky,“ vysvětlují kurátoři výstavy Marcela a Filip Suchomelovi.
Rosa Loy ve svém křehkém malířském stylu propojuje prvky surrealismu – magického nadrealismu a ženské imaginace. „Hlásí se k lokálnímu folklóru a lidové slovesnosti i kulturní paměti německých, potažmo saských dějin. Cíleně a s odvahou sobě vlastní vkládá do své figurální malby rozmanitost a půvab feminity. Její poetická díla nás provází mnohdy až mysteriózními scénami i skrze ikonické podoby identicky oblečených „sourozenců“, vždy sdílené ve vzájemné blízkosti podvědomého super-ega. Především jsou to ženy, které se na plátnech Rosy Loy navzájem podporují v nezdolném úsilí konat v rutinní každodennosti dobro, a vytvořit tak ideální společnost,“ dodává Třmínková. Dalším nosným tématem Rosy Loy jsou všudypřítomné vegetativní motivy. Rostliny v jejích dílech jsou jak samostatným botanickým vizuálem, tak i symbolickým autobiografickým fragmentem. Rose Loy jsou bližší především menší, komornější formáty obrazů, které splňují dostatečný pocit intimity. Autorka se však nebojí představit své vize i ve větších kompozicích. Naprostou většinu svých děl maluje kaseinovými barvami, které si i sama připravuje. V její tvorbě se odráží také životní partnerství s manželem Neo Rauchem, za kterého je provdána od roku 1985.
Na typických velkoformátových plátnech Neo Raucha probíhají zdánlivě nesouvisející příběhy, které malíř převypravuje osobitým jazykem expresivní imaginace. Čerpá zde z hluboké znalosti především německé historie a evropské mytologie. „Rauch na těchto obrazech vytváří sérii časových i tematických narativních vrstev, plných symbolických kontrapunktů a nečekaných setkání umocněných hybridním prolínáním časových os. Jeho obrazy jsou složitým organismem s křehkými, přesně definovanými vazbami modelovanými dokonalou malířskou technikou a vytříbeným smyslem pro samotnou barvu i jemnou malebnou stínohru. To vše se odehrává v notoricky známé postindustriální krajině pohoří Harz, kde malíř vyrůstal a která se stala jeho stálým inspiračním zdrojem,“ dodává mluvčí galerie. Rauchova malířská technika je v současném uměleckém světě naprosto ojedinělá.
Dlouho připravovaná liberecká výstava Verwobene Sphären Rosy Loy a Neo Raucha uvádí v libereckých Lázních více než sto doposud v České republice nevystavených děl obou autorů, která mapují období jejich výrazné a zcela unikátní společné tvorby od poloviny 90. let až do současnosti.
„Ve spolupráci se samotnými autory jsme pro libereckou výstavu vybrali především práce, které si oba umělci nechávají ve své soukromé sbírce nebo k nimž mají své ryze osobní vazby. Zároveň tu jsou vystavena díla, jež autoři považují ve své umělecké dráze za stěžejní. Tyto obrazy specificky dokumentují jejich vnitřní malířský vývoj. Výstava tak není jen prostou retrospektivou, ale v jisté formě poodkrývá intimní svět obou umělců, kteří se během své umělecké tvorby vždy navzájem inspirovali, ovlivňovali a doplňovali se,“ vysvětluje kurátor výstavy Filip Suchomel.
Oba autoři si důkladně promýšlejí názvy svých děl, ve kterých je zúročena dokonalá znalost německého jazyka včetně jeho historických podob, respektive etymologie. „Dbají proto na to, aby názvy všech obrazů zůstávaly při jejich prezentaci v němčině, protože jakýkoli sebelepší překlad často nedokáže vystihnout přesný smysl slov či skrytý umělecký záměr autorů,“ dodává Kateřina Třmínková.
Výstava obou umělců je pro českého diváka mimořádnou událostí. Neo Rauch se v České republice představil pouze jednou, a to v pražské Galerii Rudolfinum v roce 2007. Pro Rosu Loy je výstava v Oblastní galerii Liberec dokonce českou premiérou. Celkově vystavují autoři společně již pojedenácté. „Potěšilo by nás, kdyby se návštěvníci nechali nejprve pohltit sugestivní silou obrazů a následně dali volný průchod svému kreativnímu myšlení. Jinými slovy, kdyby si užívali přítomného okamžiku a až poté by v dílech hledali jejich význam. Pro Rosu je stěžejní, aby se její obrazy diváků vnitřně dotkly a aby je lidé na určité úrovni uznali,“ říká k výstavě Verwobene Sphären Neo Rauch.
Oblastní galerie Liberec připravuje k výstavě také komentovanou prohlídku. Na ní návštěvníci za pomoci kurátorů výstavy, Marcely a Filipa Suchomelových, nahlédnou pod pokličku tvorby obou umělců. Prohlídka se bude konat ve čtvrtek 12. prosince 2024 od 17 hodin.
Pro dospělé návštěvníky činí vstupné na výstavu 160 korun, žáci, studenti a senioři platí jen 100 korun. Výstava je doplněna dvojjazyčným katalogem, který byl při její příležitosti vydán a je v prodeji na pokladně galerie. Poslední možnost vidět obrazy Rosy Loy a Neo Raucha budou mít návštěvníci 26. ledna 2025.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.