Široká koalice, pro niž se před rokem po krajských volbách rozhodli vítězní Starostové pro Liberecký kraj, se osvědčila. Zapojení čtyř politických subjektů do koalice zajistilo kraji stabilní vedení, které má dostatečnou sílu prosadit své záměry, dává ale prostor i opozici, říká hejtman Martin Půta (Starostové). Zásadní výhrady k práci koalice nemají ani zástupci opozičních komunistů nebo Změny pro Liberecký kraj.
V Libereckém kraji se loni v říjnu do krajského zastupitelstva dostalo sedm stran, což je nejvíc v jeho historii. Starostové získali 18 mandátů. Druhé bylo ANO a třetí komunisté. Na vytvoření koalice se Starostové dohodli s ANO, ČSSD a ODS. V 45členném zastupitelstvu má koalice výraznou většinu 35 mandátů.
"Kéž by ta spolupráce fungovala tak dobře jako dosud i nadále. Samozřejmě vedeme debaty, ale nakonec vždycky najdeme nějakým způsobem shodu. Na krajské a regionální úrovni bychom měli pracovat pro občany a nemělo by být rozhodující, kdo je za jaký politický subjekt," řekla náměstkyně hejtmana Jitka Volfová (ANO). Tak, jak koalice slibovala, daří se podle Volfové opravovat silnice. "Chceme podporovat i zdravotnictví, v rozpočtu je 12,5 milionu korun na podporu páteřních zdravotnických zařízení," dodala hejtmanova náměstkyně.
"Jsem rád, že se podařilo přehodnotit investice a zvýšila se práce v jednotlivých resortech na jejich přípravě. Co se nám naopak zatím nepovedlo a na čem pracujeme, je stabilní systém dopravní obslužnosti," řekl hejtman. Liberecký kraj se rozhodl koupit majoritní podíl v ČSAD Liberec a mít tak vlastního dopravce. "Stále čekáme na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Věřím, že nakonec vnitřní dopravce mít budeme. Povede to ke stabilizaci dopravy a k tomu, že kraj nebude rukojmím soukromých dopravců, především v oblasti cenové politiky," dodal Půta.
Kroky kraje při řešení dopravní obslužnosti vítá i opozice. "Jsem rád, že vedení kraje změnilo postoj k problematice autobusové dopravy, na který jsme léta upozorňovali. Že přišli na to, že je potřeba do toho problému říznout a začít ho aktivně řešit. Myslím, že myšlenka vnitřního dopravce je dobrá, dokonce jsme se s hejtmanem už předběžně bavili, že by bylo dobré promyslet i větší možnost spolupráce mezi Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce s ČSAD Liberec, pokud se firmu podaří kraji získat," řekl Jan Korytář, zastupitel opoziční Změny pro Liberecký kraj, který je náměstkem libereckého primátora.
Také komunisté jsou s prací vedení kraje vcelku spokojeni a záměr vzniku vnitřního dopravce vítají. "Pálí nás ale plánovaná superaliance nemocnic, to je věc, která se nám nelíbí. Bojíme se, že to může být příprava na privatizaci zdravotnictví," řekl zastupitel Miloš Tita (KSČM). Spojení by mělo zefektivnit chod zdravotnických zařízení a zajistit jejich lepší spolupráci v hospodářské i medicínské oblasti, v budoucnu kraj plánuje vytvoření holdingu. "Zatím se nám ale nepodařilo přesvědčit minoritní akcionáře Krajské nemocnice Liberec (města Liberec a Turnov) o tom, že vytvoření zdravotnického holdingu bude přínosem," řekl Půta. To je podle něj jeden z úkolů pro nejbližší budoucnost.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.