Liberečtí zastupitelé schválili Plán udržitelné mobility. Je velmi ambiciózní a při jeho splnění by centrum Liberce bylo alespoň z části bez aut. Jak se na plán dívají jednotlivé strany? Věří tomu, že vůbec někdy dojde naplnění?
Právě na to jsme se zeptali v dalším díle Politické koridy. Otázka tentokrát zněla: Ambiciozní plán udržitelné mobility má za cíl odvést automobilovou dopravu z centra města. Je to reálné? Za jak dlouho?
Odpovědi řadíme podle času, kdy nám přišly. Na otázku neodpověděla Šárka Prachařová (ANO).
Můžeme v příštích letech očekávat zklidnění dopravy v centru Liberce, nebo nové parkovací domy, které budou auta do centra dále přitahovat? Nový Plán udržitelné městské mobility je jak bonboniéra Forresta Gumpa – nikdy nevíte, co si vytáhnete.
Z Plánu jasně vyplývá, že po realizaci Nové Pastýřské bude možné auta z centra města podstatným způsobem vytlačit. Nová Pastýřská měla být dle slibů Starostů, ODS a ANO už hotová, ale zatím se ještě ani nekoplo. Nicméně předpokládejme, že bude hotová již brzy. Stane se pak s auty v centru něco?
Už při schvalování Plánu se na zastupitelstvu hned dva koaliční radní za Starosty a ODS nechali slyšet, že žádné vytlačování nepřichází v úvahu, dokud nebude hotový komplet městský okruh. To je ovšem otázkou daleké budoucnosti – zatím totiž není na chybějícím úseku, tzv. Nové Žitavské, naprojektovaná ani čárka, budou nutné výkupy pozemků, demolice... Takže jak to dopadne? To se rozhodne na podzim ve volbách. Pokud zůstanou u moci současné strany, je jasné, že se nestane nic. Vše se jen alibisticky odloží na „někdy“.
Ano, náš plán je ambiciózní, ale rozhodně neřeší pouze a jenom automobilovou dopravu. Ale odpovím nejprve otázkou a věřím, že na ni vaši čtenáři rádi odpoví. Líbí se vám města jako Salzburg, Vídeň nebo třeba Drážďany? Případně naše partnerské město Augsburg? Pokud ano, potom si dokážete snadno představit, jak by náš plán udržitelné mobility měl vypadat v praxi.
Všechna tato, ale i mnohá další nejen evropská moderní města, mají veřejný prostor ve svých centrech perfektně promyšlený, propracovaný a vytvořený tak, aby respektoval a vyhovoval požadavkům VŠECH skupin, které ho užívají. Nerozdělujme, prosím, donekonečna společnost neustálým strašením, kdy proti sobě uměle a falešně stavíme zájmy a požadavky chodců, cestujících MHD, cyklistů a motoristů. Nedávno jsem navštívil zmíněný Salzburg. Neskutečně živá náměstí, spousta pěších zón, dostatek zeleně, ale především kvalitní MHD a řada míst, kam jako motorista můžete odstavit svůj vůz a užít si historické centrum města. A přitom nikdo nepřekážel nikomu. Takhle já za sebe a své kolegy ze Starostů pro Liberec vnímám budoucnost našeho města. Přesně takový by jednou měl být Liberec.
Plán udržitelné mobility má ambice vlastně velmi omezené. Počítá s odvedením automobilové dopravy jen z horního centra, dolní centrum zůstává mimo zájem, tam se situace díky plánovanému parkovacímu domu u Krajského úřadu spíš zhorší. Pokud bychom mohli podobu plánu ovlivnit, parkování v centru bychom neposilovali. Také bychom peníze navržené na nové silnice věnovali alespoň z části na MHD.
Přesto je navrhované zklidnění velkým krokem kupředu. Aby došlo ke skutečnému snížení používání aut, město musí to nabídnout lidem lepší alternativu. Kvalitnější MHD s přestupními vazbami, které se neustálým prodlužováním intervalů rozpadly. Začleněním mikromobility - sdílených kol a koloběžek do tarifu MHD. Všechna tato opatření se dají udělat relativně rychle.
Největší výzvou je zajistit pro obyvatele celého města tzv. Město krátkých vzdáleností, ve kterém lidé autem po městě nejezdí, protože mají vše na dosah. To předpokládá zlepšení škol po celém městě, aby rodiče neměli potřebu rozvážet děti na školy daleko od místa bydliště. Kvalitní veřejná prostranství a sportoviště po celém městě, ne ve dvou, třech areálech. Možnost kroužků přímo na školách, víc poboček knihoven, klubů pro seniory a mnohé další služby a ideálně i pracovní příležitosti v místech, kde lidé bydlí. Přestože koncept Města krátkých vzdáleností dlouhodobě prosazují architekti a urbanisté, z libereckých nejvýrazněji Osamu Okamura, do plánů města se tyto koncepty zatím nepromítly. Systematičtěji se o to snaží jen Vratislavice. Chceme to změnit a tento přístup prosazovat na celé město.
Určitě je v budoucnu možné uvažovat o zklidnění dopravy v centru. Je však potřeba myslet na to, že zklidnění nerovná se úplný zákaz. Jakékoli omezení musí zohledňovat potřeby občanů, ale i podnikatelů, kteří v daném místě žijí, či provozují svou živnost. Jistě si všichni vzpomeneme na to, co před lety vyvolalo uzavření Revoluční ulice. V každém případě je jasné, že dokud nebude vybudován vnitřní městský okruh, tak zklidnění větší části centra nebude možné.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.