V Liberci bude i letos fungovat služba sdílených kol. Nebude ale zadarmo, město za ni zaplatí půl milionu korun, dalšího půl milionu pak přidá z dotace Liberecký kraj. Jak se na sdílená kola v Liberci dívají městští zastupitelé? Zeptali jsme se jich.
Otázka tentokrát zněla: Podporujete službu sdílených kol v Liberci? Za jakých podmínek? A má Liberec na provoz kol dostatečnou infrastrukturu?
Odpovědi řadíme tak, jak nám do redakce dorazily. Na otázku neodpověděl Marek Vávra (ANO).
Sdílená kola v Liberci už byla a od poloviny července se do jeho ulic vrátí. Jejich návrat jsme podpořili a jsem přesvědčen, že je to jedna z cest, jak změnit Liberec pro obyvatele i návštěvníky k lepšímu. Kola se vrací i díky iniciativě Libereckého kraje, který se rozhodl bikesharing podpořit dotačně. Jednou z podmínek je, že prvních patnáct minut jízdy bude zdarma. Za tu dobu se lze dostat skoro kamkoli v širším centru města. Dá se tak očekávat, že budou využívána, a to i přesto, že jsou mechanická a musí se na nich šlapat. Každé kolo, které nahradí auto, bude na přetížené dopravě znát, ostatně na kole se přes centrum ve špičce dá projet často rychleji než autem. Sdílené kolo přitom vrátíte a nemusíte se bát, co by se mohlo stát tomu vašemu.
Při diskusi o sdílených kolech často zaznívá výtka, že se budou povalovat po celém městě a překážet, což je vidět u elektrokoloběžek. Sdílená kola ale bude možné vracet pouze na vymezená místa, jinak bude uživatel pokutován. To je dost velký rozdíl a sami to uvidíte v ulicích. Přitom u koloběžek nemá navíc jejich provozovatel žádný vztah s městem.
Podmínky pro cyklisty nejsou jistě nejlepší, za minulých vlád se pro to mnoho neudělalo, proto za Piráty dohlížíme, aby se u všech dopravních staveb s cyklisty a dalšími účastníky pohybu po městě nejen autem počítalo již při plánování. Sdílená kola mimo jiné přinesou vytvoření ploch pro odstavování, a i když to je v režii provozovatele, ukáže to, kde všude jsou potřebná a možná vyhrazená místa a stojany pro parkování.
Určitě. Je to skvělá zpráva. Sdílená kola jsem vždy podporoval a tento postoj u mě dál trvá. Považuji je za moderní službu pro občany, která rozšíří nabídku a doplní městskou hromadnou dopravu. Zároveň je to příležitost, jak se stát zdravějším městem.
Je pravda, že bych si uměl představit spíše elektrokola, která by v našich podmínkách možná zaujala více uživatelů. Nicméně, není všem dnům konec. Je ovšem správné zmínit také to, že s návratem sdílených kol, roste i riziko, že je budou poškozovat vandalové, což vytváří nedativní obraz o městě i této konkrétní službě.
Do budoucna chceme jasně vymezit i některá pravidla pro její užívání z hlediska bezpečnosti a efektivity. Například tím, aby lidé vypůjčená kola museli vracet a parkovat na předem jasně vymezených a označených stanovištích. Sníží se tím nebezpečí zneužívání kol, ale i možné „obtěžování a omezování“ chodců a ostatních účastníků silničního i městského provozu.
Platí to, co jsem říkal již před časem. Bikesharing je jedna z možností jak přilákat lidi k jízdě na kole. Jsou zde odpůrci i příznivci, a to především z důvodu překážejících odstavených kol ve veřejném prostoru. Pokud má něco dobře fungovat pro jedny, nesmí to obtěžovat ostatní. Já osobně jsem pro podporu bikesharingu, ale za přesně stanovených podmínek a vymáhání jejich dodržování. Podporou myslím to, že jako město umožníme tuto službu v Liberci provozovat, ale bez potřeby finanční dotace ze strany města. Nemyslím si, že je správné, abychom někomu dopláceli na jeho model podnikání, které v našem městě není schopné bez podpory fungovat.
Návrat sdílených kol do našeho města jako Zelení / Liberec otevřený lidem rozhodně podporujeme, vítáme a podíleli jsme se na něm. Sdílená kola jsou součást moderní městské dopravy: lidem umožňují aktivní pohyb na čerstvém vzduchu, můžou odlehčit přeplněné MHD i nahradit cestu autem. Jejich provoz přitom město vychází výrazně levněji než obě zmiňované alternativy.
Aby jejich provoz přinášel lidem ve městě užitek a nepůsobil problémy, je potřeba dobře nastavit pravidla fungování. To se týká hlavně odložených kol. Aby nepřekážela chodcům na chodníku, je potřeba vymezit sdíleným kolům místa pro parkování.
Jak to udělat chytře? V první řadě je třeba taková místa viditelně označit, aby je uživatelé snadno našli. Za druhé potřebuje být jejich síť dostatečně hustá, aby pokryla místa, kde lidé bydlí, i cíle jejich cest. To se nemusí povést napoprvé bez chyby: poskytovatelé sdílených kol jsou v tomto naštěstí flexibilní, a když někde parkovací místo pro sdílená kola chybí, na žádost uživatelů jsou schopni ho doplnit. Za třetí je potřeba uživatele motivovat, aby kolo vraceli pouze na vyhrazená místa. K tomu se používá finanční postih těch, kdo toto pravidlo poruší - provozovatel kol jim k platbě za jízdu přidá ještě citelné penále za chybné parkování.
V jiných českých městech se tato tři pravidla ukazují jako dobrý způsob, jak zajistit spokojenost obyvatel města, ať už sdílená kola používají nebo ne.
Pro město jsou užitečná data, která z provozu sdílených kol získá. Liberec má ohledně podmínek pro cyklodopravu ve městě co zlepšovat, a informace o využívání kol a nejčastějších cestách uživatelů v tom můžou pomoci.
Jako město, které usiluje o klimatickou ohleduplnost, potřebujeme hledět do budoucna. V otázce sdílených kol bychom měli směřovat též k zapojení elektrokol (přeci jen, je to kopcovité město) a k propojení s Jabloncem nad Nisou.
Sdílená kola v Liberci dle mého názoru jsou jistou třešničkou na dortu. Ta by měla být konzumována, až se zlepší stav komunikací v Liberci. Naše město má dlouhou historii a zejména v historických částech města není obecně pro jízdní kola dost prostoru. V tuto chvíli je však rozhodnuto a sdílení kola v Liberci budou. Co to městu přinese ukáže až čas. Snad s nimi nebudou podobné problémy jaké jsou s nájemnými elektrokoloběžkami. Pokud si někdo od sdílených kol slibuje zlepšení v dopravě bude zklamán. Ti kteří v Liberci používají jízdní kolo je používají spíše jako prostředek pro sportovní vyžití, malé procento pak kolo používá jako prostředek pro cesty do zaměstnání.
Ti, kteří nemají prostředky pro pořízení vlastního kola pak nebudou mít ani možnost hradit nájem za sdílená kola. Přimlouval bych se pro rozvoj dopravní výchovy na školách, kde by výuka jízdy na kole a výuka dopravních předpisů byla lepším využitím peněz určených na sdílená jízdní kola.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.