Počasí dnes20 °C, zítra22 °C
Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav
Bez reklam

POLITICKÁ KORIDA: Měla by být MHD v Liberci zdarma?

Poslední týdny se v Liberci hodně řeší ceny jízdenek v MHD. Jsou nejdražší v Česku? Nebo je to cena normální? A co kdyby MHD v Liberci byla úplně zdarma? Právě na to a na důsledky takového rozhodnutí jsme se zeptali libereckých zastupitelů v dalším díle Politické koridy.

Otázka tentokrát zněla: Měla nebo mohla by být MHD v Liberci zdarma?

Odpovědi řadíme podle času, v jakém do redakce dorazily.


Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK)

Je to nepochybně lákavá představa, že by MHD v Liberci nebo kdekoliv jinde bylo zdarma. A vsadím se, že pokud se půjdete zeptat Liberečanů do ulic, 9 z 10 vám řekne: „No jasně, chci to zadarmo“.  Ten desátý se ale zamyslí, a dodá: „A kdo to zaplatí?“

Odpověď je přitom jasná. Opět všichni Liberečané, protože MHD přeci nikde na světě nemůže jezdit zcela bez nákladů. Vždycky někdo musí uhradit provoz, výplaty, servis, energie, pohonné hmoty, zkrátka vše, co se zajištěním této služby pro veřejnost souvisí. Takže bychom to nakonec museli stejně zaplatit v drtivé většině z rozpočtu města.

Současné náklady dopravního podniku jsou téměř 800 milionů ročně. A podíl Liberečanů v podobě jízdného? Pouze 20% z této částky. Takže těch 80% už dnes za cestující hradíme v drtivé části právě z toho městského rozpočtu. Mimochodem, tuhle lákavou myšlenku, že bude MHD jezdit zdarma, si už odzkoušely desítky měst hlavně ve světě. Například v italském Římě už v 70-tých letech. Později se ale znovu vrátili k placení. Posledním takovým mediálně známějším příkladem, je estonský Tallin. Tam si od zavedení bezplatného MHD slibovali mimo jiné snížení počtu aut ve městě. A výsledek? Po 10 letech je to přesně naopak. Lidí, kteří jezdí po městě autem, je tam bohužel čím dál víc.

Nicméně umím si představit, že by MHD jezdilo nejen u nás v Liberci, ale klidně ve všech městech ČR za symbolické ceny. Ovšem za předpokladu, že na to výrazně přispěje stát.

Jarka Kašpar (ANO)

Vždy je možné a bude to i populární nabízet službu zdarma. Musíme si však uvědomit, že to má svá jasná ALE, a to hned několik ale:

  • výpadek tržeb, který by muselo sanovat město. Cestující za své jízdenky a lítačky utratí přibližně 150Mil Kč, tzn. pokud by objem přepravy (četnost spojů a kapacita autobusů i tramvají) zůstal stejný, muselo by město připlatit ke svým nákladům ještě dalších 150Mil Kč ročně.
  • stávající autobusy a tramvaje by nepobraly zvýšený zájem cestujících a musely by se vypravovat další spoje kvůli přeplněnosti. Toto by generovalo další náklady a je otázkou, na kolika by se to zastavilo.
  • rizikem také je, že lidé si věcí zdarma většinou neváží, mohli by využívat MHD bezcílně a jen jako úkryt, tím by zmizela kvalita, čistota i pocit bezpečí v MHD. Řidič ani žádný revizor by nikoho nemohl vykázat z přepravy a trpěli by všichni. Nemyslím si, že je to dobrý nápad, tam kde to zkusili, tak to rychle vrátili zpět k placené profesionální službě občanům.

Jan Hruška (Piráti)

Bezplatná veřejná doprava pro všechny, kdo mají v Liberci trvalé bydliště, je zajímavá myšlenka. Ostatně MHD plně financována z veřejného rozpočtu funguje už přes deset let v estonském Tallinnu. Nicméně k tomuto kroku je v našich podmínkách ještě dlouhá cesta. Aby se mohla MHD ve městě výrazně zlevnit nebo být bezplatná, musí se zásadně změnit financování obcí. Stát přispívá Liberci na obyvatele výrazně méně než třeba Ostravě a Plzni. Jsme čtvrté největší město, a přesto dostáváme na jednoho obyvatele podobný příspěvek jako třeba sousední Chrastava. Pokud se tuhle nespravedlnost podaří zlomit, může se výrazně změnit cena městské hromadné dopravy.

Městská veřejná doprava musí být dostupná pro všechny. Proto například senioři nad 70 let už dnes cestují zdarma. Jsem rád, že se nám podařilo udržet férovou cenu ročních kuponů. Dospělí cestují za 11 korun a studenti za 3 Kč za den. Piráti navrhovali, aby MHD zdarma měl i doprovod dítěte do 3 let, bez ohledu na to jestli je to matka, otec nebo prarodiče. Bohužel tento návrh nenašel podporu v koalici.

Milan Šír (SPD)

MHD zdarma není řešení. Jsou skupiny lidí, kteří by i přes bezplatnou MHD tuto nepoužívali. Navíc již mnohokrát se se i v jiných případech ukázala spíše negativa. V Liberci je však na zamyšlení to, že se Rada města rozhodla pro elektronické jízdné jako základní a papírová jízdenka je výrazně dražší. Ačkoliv se o tomto jednalo i na zasedání Zastupitelstva města, nikdy nebyly ekonomickým rozborem rozklíčovány vícenáklady s papírovými jízdenkami.

Jaromír Baxa, Josef Šedlbauer (LOL)

Chceme nejen levnou MHD, ale také, aby lidé ve městě dávali MHD přednost před auty. Podle zkušeností, které známe, MHD zdarma nemusí být optimální řešení: Přivedádí do MHD spíše lidi, kteří by jinak jeli na kole nebo šli pěšky, než ty, kteří jezdí autem. Výsledkem MHD zdarma tak sice bývá na jednu stranu více cestujících, kteří ale zažívají menší komfort cestování, a množství aut zůstává stejné. Alespoň mírně placená služba umožňuje udržet úroveň a zvyšuje balík peněz, který je možné investovat do rozvoje hromadné dopravy: do větší frekvence spojů, do kvalitnějších vozidel, které dokáží hromadnou dopravu zatraktivnit více než samotné jízdné zdarma. 

Zároveň ale víme, že příjem z jízdného financování MHD nijak nevytrhne, většinu stejně musí zaplatit město, nedává proto smysl držet cenu MHD vysokou. Není ani nutné, aby výše jízdného kopírovala růst nákladů dopravního podniku, protože když lidé používají MHD, pomáhají všem ostatním.

Nic z toho ale není obhajoba dnešních nesmyslně vysokých cen MHD v Liberci. Jediná rozumně naceněná jízdenka je ta roční, ale jednorázové, měsíční i čtvrtletní jízdenky jsou jednoduše příliš drahé. Opakovaně jsme navrhovali zlevnění měsíčních jízdenek, tak aby např. rozdíl mezi dvanácti měsíčními jízdenkami a roční jízdenkou byl cca 10%, a ne dvojnásobek, jako dnes. Liberci také dlouhodobě chybí levnější jednorázová jízdenka na krátké cesty, takže dnes cestující vlakem mohou mít krátké jízdenky výrazně levnější než na kolik vyjde často i kratší cesta MHD po Liberci. Pokud bychom byli ve vedení města, hledali bychom spíše úspory v rámci dopravního podniku a jízdné bychom naopak zlevňovali.

Petr Židek (ODS)

Jednoduše řečeno je to jedno hlasování v zastupitelstvu. Pokud by byla politická shoda na tom, že má být MHD zdarma, je to možné. Toto rozhodnutí by však znamenalo, že ten rozdíl mezi vybraným a nulovým jízdným musíme zaplatit z městské kasy. Nyní se vybere na jízdném zhruba 150 mil. Kč ročně. Pokud by byla MHD zdarma, tak bychom tuto částku nutně blokovali v rozpočtu, a tudíž bychom museli něco jiného oželet. A ta částka by byla podle mne ještě o pár desítek milionů vyšší, protože by logicky využívalo MHD více cestujících (což by bylo správně), a tak by s přeplněnými spoji na některých linkách rostl tlak na jejích posílení, což by znamenalo další zvýšené náklady. Takže počítám, že pokud má být v Liberci MHD zdarma, tak nejdřív musíme vyřešit, kde vezmeme 200 mil. Kč navíc na její provoz.

Hodnocení článku je 36 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Luboš Vrabec

Štítky politická korida, politika, koalice, zastupitelstvo, korida

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

POLITICKÁ KORIDA: Měla by být MHD v Liberci zdarma?  |  Politika  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.