Zhruba dvacet let se mluví o tramvajové lince do Rochlice, která by ulehčila přetíženým autobusům na největší liberecké sídliště. Jenže podle vedení města je vybudování tratě finančně velmi nákladné, a proto chce zjistit, jestli by do Rochlice nemohly jezdit trolejbusy.
Jak se na nápad vedení města dívají jednotlivé zastupitelské kluby? Na to jsme se zeptali v dalším díle Politické koridy.
Otázka tentokrát zněla: Jak vyřešit dopravu do Rochlice? Líbí se vám představa trolejbusů místo tramvají? A neodloží se tím jen případná výstavba tramvajové tratě?
Odpovědi řadíme chronologicky, jak nám do redakce dorazily.
Líbí se nám tramvaj do Rochlic. Možnost její výstavby se ale na dlouho uzavřela kvůli bezradnosti vedení města v přípravě toho projektu. Stavbu by totiž Liberec finančně nemohl zvládnout sám. Musely by se sejít vhodné dotační možnosti a solidní stav městských financí. Minimálně to druhé už neplatí.
Stavět trolejbusovou linku nedává moc smysl. Pro trolejbusy by se musela vybudovat trakce i celé nové zázemí jako garáže a dílny pro opravy. Provozovat mnoho různých dopravních technologií u města velikosti Liberce je příliš drahá legrace. Navíc trolejbusy nepřinášejí žádnou dopravní výhodu, jezdí po silnici stejně jako autobusy a stejně tak se tam tlačí s auty.
Současné řešení vidíme v zachování autobusů a jejich postupné výměně za elektrobusy. Jejich technologie se rychle zlepšuje, což si mohl vyzkoušet i dopravní podnik. První vozy selhávaly v náročnějším provozu, současné typy jsou na úplně jiné úrovni. Pro zvýšení kapacity je, nejen ve směru na Rochlice, potřeba dělat dopravní opatření, která upřednostňují hromadnou dopravu.
A třeba se zase otevře možnost stavby tramvaje. Ve vedení města bychom takovou příležitost nepustili.
Tramvaj se ukazuje jako mimořádně nákladné a provozně hodně drahé řešení. Bezemisní městská hromadná doprava pomocí trolejbusů v Liberci nemá tradici, ale v jiných městech ČR se používá běžně a dlouhodobě. Trolejbus je levnější tím, že nepotřebuje nákladný kolejový svršek, vystačí si s běžnou komunikací a jezdí také na elektřinu, čímž je z pohledu EU bezemisní. Moderní trolejbus má navíc výhodu částečně bateriového provozu, není tedy závislý na 100% cesty jen na trolejovém vedení.
Necháváme tuto variantu provozně a ekonomicky posoudit. Podle toho jak to dopadne, se tím můžeme dál zabývat.
Dosavadní studie proveditelnosti a projektová dokumentace, které jsou staré 2 roky, ukazují, že náklady na tramvaj budou cca 1,7 miliardy korun v tehdejších cenách. To by už tehdy pro dopravní podnik znamenalo, že sice rozšíří a získá ekologickou dopravu do Rochlice, která ale z hlediska provozních nákladů bude dražší. To by se pak nepochybně promítlo i do cen všech jízdenek MHD, což rozhodně nechceme. Na celý projekt tramvaje se musíme dívat nejen z hlediska investic, ale také provozu, který musíme každý rok zaplatit.
Už dnes nás 1 vozokilometr tramvaje stojí zhruba dvojnásobek oproti autobusu. Proto je namístě pečlivě prověřit a zvážit všechny dostupné možnosti a tím pádem stojí za to prověřit i varianta s využitím trolejbusu. Naším cílem by mělo být, že budeme mít nejen ekologicky založenou, ale také finančně přijatelnou MHD. Jakmile necháme prověřit i možnost s využitím trolejbusu, budou mít zastupitelé města kompletní informace k tomu, aby se rozhodli jakou cestou se má město Liberec nakonec vydat.
Obyvatelé sídliště Rochlice si zaslouží zlepšit spojení s centrem, zvýšit přepravní kapacitu, frekvenci a spolehlivost spojů i celkovou kulturu cestování. To jsou úplně zásadní cíle bez ohledu na zvolené řešení. Co se týče tramvajové tratě, tak bohužel navrhnutá varianta nerespektuje už existující zástavbu a vyžaduje mohutné bourání nejen v oblasti ulice Milady Horákové, ale především rodinných domů v ulici Na Žižkově. Kromě toho počítá s tunelem na křižovatce Košická nebo výstavbou protihlukových stěn přímo na sídlišti Dobiášova. Je potřeba hledat citlivější, ohleduplnější řešení a městotvorné řešení. Jestli to může být trolejbus je velká otázka. Trolejbusy budou potřebovat natažení vedení a nejsem si jistý, že pro dopravní podnik bude výhodné, když se bude starat kromě tramvají a autobusů o další technologii.
SPD děkuje za položenou otázku, velmi si vážíme Vaší vstřícnosti a dovolujeme si zaslat odpověď: Trolejbusy do Rochlice jsou za současné ekonomické situace města Liberec podobná písnička jako tramvaje. Na rozdíl od tramvají mají ovšem jiné napájení a nižší přepravní kapacitu. Otázka tohoto druhy dopravy byla již v minulosti řešena, a tak nezbývá než opakovat závěry. Trolejbusy nejsou z technicko - klimatických důvodu pro naše město spása. Co bych zde chtěl ovšem připomenout je výsledek voleb v září 2022, kdy naše SPD byla označena skokanem. Přejeme si na základě důvěry voličů zopakovat výsledek, který nás a naše voliče posiluje a vrátit do řízení města zdravý rozum.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Vím zcela jistě,že se nedočkáme ani tramvaje ani trolejbusů.Ale plně se ztotožňuji s fundovaným stanoviskem pana profesora Josefa Šedlbauera. Trolejbus se stejnou přepravní kapacitou jako autobus je nesmysl.Takže jasně pro TRAMVAJ.
Tramvaj je prý dvakrát dražší na vozokilometr... mne by však spíš zajímalo, jaká je cena na přepraveného cestujícího (protože tramvaj uveze více lidí než autobus). A také dlouhodobá cena. Trať kolem bývalé Textilany by zase obsloužila dvě sídliště (i Broumovská), ovšem je otázka, kudy budou jezdit obyvatelé sídliště Rochlice (po Miladě Horákové je to z centra kratší).
Z mého pohledu je nejlepší tramvajová varianta ta přes Textilanu. Vést to přes Horákové je nepraktické jak ukazují studie. Trolejbusy mi přijdou nepraktické (mají stejnou přepravní kapacitu jako klasický autobus) a drahé (nákup trolejbusů a vybudování infrastruktury).
Podle hrušky si obyvatelé sídliště zaslouží lepší kulturu cestování? A ostatní ne? Děkuji za informaci, beru v potaz u všech dalších voleb.