Dnes, 17:45
Zřejmě na jaře zmizí z Fügnerovy ulice stání pro taxislužby. Rozhodnutí vedení města se nelíbí právě taxikářům, kteří přišli i s peticí. Jak se na to dívají liberečtí zastupitelé? Na to jsme se zeptali v dalším díle Politické koridy.
Otázka tentokrát zněla: Souhlasíte s rušením stanovišť taxi na terminálu MHD ve Fügnerově ulici?
Odpovědi řadíme podle času, ve kterém do redakce dorazily.
Zastupitelé zvolení za SPD od samého počátku vyjadřují nesouhlas s rušením stanoviště taxi ve Fügnerově ulici. Rozhodnutí o rušení stanoviště je proti zájmům občanů Liberce. Nesouhlas také vyjádřilo více než 4000 občanů podpisem petice požadující zachování stanoviště.
Vedení města a i některým opozičním zastupitelům zřejmě připadá toto množství protestujících malé a proto na listopadovém zastupitelstvu schválili předložený materiál podle kterého budou stanoviště taxi přesunuta na "vhodnější" stanoviště. Sice dál od nákupní zóny a dopravního uzlu, ale nějaký ten krok navíc přece zlepší zvláště těm starším fyzičku. Chtělo by se mi teď požádat, aby ti kdo materiál schválili si přečetli jednu básničku. Jmenuje se "Dědova mísa" !
Budeme podporovat všechny snahy vedoucí k návratu taxíků do Fügnerky.
S rušením stanovišť taxi ve Fügnerově ulici souhlasím. Podstatné ovšem je, že nejde o cíl, ale prostředek k něčemu důležitějšímu.
Terminál Fügnerova je asi nejbolavějším místem celého města. Prostor je přetížen dopravou, je zde vysoká míra kriminality, Liberečané si na zdejší nízký pocit bezpečí opakovaně stěžují. Proto jsme založili pracovní skupinu pro bezpečnost, ve které se pravidelně scházeli policisté i odborníci na sociální problémy nebo třeba veřejný prostor.
Ze skupiny vzešel celý soubor kroků, jak z Fügnerovy ulice udělat přívětivější místo. Konkrétně jde třeba o nové tramvajové přístřešky, navýšení úklidu, úprava stálé služebny městské policie nebo třeba úpravy stromů, aby ty neposkytovaly nežádoucí úkryty.
Rušení stanovišť taxi je tak pouze jedním opatřením, které skupina navrhla. Důvodem je zklidnění zdejší pěší zóny (ano, ta ve Fügnerově ulici skutečně je), sjednocení pravidel pro všechny taxislužby (nyní zde mohou parkovat jen některé, jiné vůbec) a s rušením souhlasí i městská policie kvůli navýšení bezpečnosti (někteří taxikáři porušovali dopravní předpisy nebo se prali v rámci konkurenčního boje).
Taxi ale z centra města nezmizí. Pořád je možné zavolat si je téměř kamkoliv přes telefon či mobilní aplikaci. Navíc je vybrána celá řada míst, kde stání taxi bude nejenom poblíž Fügnerovy ulice umožněno.
Chápu, že každá změna bolí, tahle ale přinese lepší Fügnerovu ulici nám všem.
Rušný dopravní terminál ve Fügnerově ulici nebyl v devadesátých letech úplně šťastně navrhnutý a cestující tam musí být neustále ve střehu. Stanoviště taxi přímo v pěší zóně zvyšuje chaos. Každý den projdou terminálem tisíce dětí a studentů. Ochrana nejzranitelnějších účastníků dopravního provozu je správný krok. Stejně to vidí i komise pro bezpečnost, která se situací na Fügnerce dlouhodobě zabývá.
Po vzoru jiných měst je správné, že Liberec začne skutečně dodržovat pravidla pěší zóny a parkování z ní odstraní. Zároveň stále více lidí si objednává odvoz skrze aplikaci, takže už není potřeba, aby se skrz pěší zónu táhl dlouhý had nastartovaných aut, která čekají na svého zákazníka. Nejde o zrušení stanovišť taxi, ale o jejich přesun, třeba na blízká místa v Revoluční ulici nebo 1. máje u klubu Lípa.
Souhlasím s řešením tak, jak je připravené vedením města. Je potřeba reagovat na současné trendy, kdy stále častěji lidé využívají k objednání taxislužeb mobilní aplikace. Nové řešení také reaguje na současné potřeby v centru města a snahu zklidnit automobilovou dopravu a optimalizovat parkování. A považuji za důležité říct, že nedochází k žádnému restriktivnímu zákazu provozování taxi služeb, pouze k přesunu stanovišť taxi ze stávajících “zvykových” míst. V centru města “štafly” taxíků v omezeném počtu zůstanou.
Zrušení stanovišť taxislužby na terminálu MHD Fügnerova mi dává smysl. Na stanoviště taxislužby jsme si za ta léta zvykli, ale jejich umístění je velmi nešťastné. Jsou umístěna v pěší zóně v nejrušnější části města. Takto exponované místo by mělo sloužit především lidem, a ne ke stání aut.
Terminál Fügnerova využije průměrně 80 000 cestujících denně. Vozy taxislužby naproti tomu z Fügnerovy přepraví několik set cestujících denně. A přesto tam nyní mají 13 vyhrazených stání a prakticky neomezený a nepřetržitý přístup do pěší zóny. Vozy taxislužby svým provozem komplikují dopravní situaci na místě. Často také stojí se zapnutými motory a svými emisemi zhoršují kvalitu ovzduší.
Zaznamenal jsem obavy některých občanů, aby o taxislužbu zcela nepřišli. Avšak spolu se zrušením současných stanovišť mají vzniknout nová stanoviště v docházkové vzdálenosti od terminálu MHD. Navíc mnoho zákazníků už dnes raději využije alternativní služby (např. Bolt), které vyhrazená stanoviště vůbec nepotřebují. U terminálu Fügnerova by ale podle mě mělo být místo typu K+R, kde by mohli zákazníci taxislužby bezpečně nastoupit do vozidla.
Rušení stanovišť taxislužby má být součástí komplexní úpravy terminálu MHD Fügnerova, který to rozhodně potřebuje. Doufám, že v tomto bude vedení města výrazně rychlejší než u řady jiných projektů, u kterých jsme viděli jen pěkné obrázky, ale realizace přišla za dlouho nebo nikdy.
V posledních dnech se objevují otázky a emoce kolem zrušení stanoviště taxi na terminálu MHD ve Fügnerově ulici. Jako zastupitel města Liberec považuji za férové vysvětlit, proč k tomuto kroku došlo.
Fügnerova ulice je jedním z nejvytíženějších dopravních uzlů ve městě. Na relativně malém prostoru se zde potkává MHD, pěší provoz, zásobování i individuální doprava. Stanoviště taxi v bezprostřední blízkosti terminálu dlouhodobě přispívalo k nepřehlednosti prostoru a komplikovalo plynulý provoz, zejména v dopravních špičkách.
Naším cílem nebylo omezit dostupnost taxislužby, ale vrátit terminálu jeho hlavní funkci – bezpečný a srozumitelný přestupní uzel MHD. Způsob využívání taxi se navíc v posledních letech výrazně změnil. Většina cestujících dnes taxi nevyhledává na stanovišti, ale objednává si ho telefonicky nebo prostřednictvím aplikací, které umožňují přesné a rychlé přistavení vozu.
Vnímám i obavy části veřejnosti, zejména seniorů. Právě proto zůstávají v docházkové vzdálenosti další nástupní místa pro taxi a město bude dopady tohoto rozhodnutí dál sledovat.
Rozhodování o veřejném prostoru není jednoduché a vždy znamená hledání rovnováhy mezi různými potřebami. V tomto případě jsme dali přednost bezpečnosti, přehlednosti a plynulosti dopravy v místě, kterým denně projdou tisíce lidí.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám