Teploty, které dnes na řadě míst v Libereckém kraji přesáhly tropickou třicítku, trápí lidi v továrnách, skláře i řidiče autobusů a tramvají v městské dopravě. Zaměstnavatelé zajistili pro pracovníky zásobování nápoji. Třeba ve sklářské firmě Ajeto přidali přestávku, v liberecké Magně zase mají pro zaměstnance automaty na nanuky nebo chladivé šátky. Dopravní podnik má v pohotovosti řidiče připravené vystřídat kolegy za volantem
Při teplotách přes 60 stupňů Celsia musí v těchto dnech pracovat skláři. Třeba ve firmě Ajeto v Lindavě na Českolipsku už kvůli tomu přidali přestávku navíc. "Pracovní dobu jsme zatím nezkracovali, vysoké teploty jsou teprve druhý den," řekl dnes ředitel sklářské společnosti Jaroslav Turnhöfer. Stoupá ale podle něj spotřeba nápojů a ledu, a pokud budou vysoké teploty pokračovat, instalují tradičně přímo u sklářských pecí sprchu, aby se skláři mohli zchladit. "Co jsme provedli stavební úpravy v hale, lze ji lépe větrat," dodal ředitel.
Lepší podmínky mají skláři v Harrachově, v krkonošském středisku jsou teploty přeci jen o poznání nižší. Zatímco v Ajetu ale skláři končí už ve 13:30, v Harrachově musí jejich kolegové u sklářských pecí vydržet o dvě hodiny déle. "Pracovní dobu posunout nemůžeme, protože máme s cestovními kancelářemi nasmlouvané exkurze až do 15:00, sklárna je ale ve srovnání s jinými podniky prostorná a mnohem lépe se větrá, skláři jsou také na vyšší teploty zvyklí," řekl majitel sklárny František Novosad. V horkých dnech podle něj stoupá spotřeba osmistupňového huťského piva. "Pokud se chce někdo opravdu zchladit, může jít stáčet pivo do sklepa, kde je jen devět stupňů a bez zimní bundy se tam nedá vydržet," dodal.
Až na 45 stupňů stoupají teploty v kabinách některých autobusů v městské dopravě. "Ke standardní výbavě městských autobusů klimatizace nepatří, někteří řidiči mají nad hlavami klimatizační jednotku, ale není ve všech vozidlech. Řidiči ale dostávají balenou vodu v neomezeném množství," řekla dnes mluvčí libereckého dopravního podniku Martina Poršová. Na služebně jsou také připraveny záložní řidiči, kteří jsou připraveni nastoupit na kteroukoli linku v případě, že o to řidič požádá. "Zatím se to ale nikdy nestalo," řekla Poršová. Ani v těchto horkých dnech není ale podle ní možné řidičům prodloužit bezpečnostní přestávky na konečné, protože jsou vázáni jízdním řádem.
Vysoké teploty trápí i pracovníky v továrnách, jako je třeba liberecký výrobce plastových dílů pro automobilový průmysl Magna. "Kromě obvyklých každoročních opatření, jako jsou navýšené počty sodabarů ve výrobě a automatů na nanuky, dostávají denně všichni zaměstnanci ve výrobě ochranné nápoje působící proti dehydrataci organismu. Dalším opatřením, které jsme zavedli, je fasování ochranných chladivých šátků, které po namočení do vody a vyždímání vydrží chladit téměř celou směnu," řekla mluvčí společnosti Lucie Mazáčová. Magna také instalovala šest nových klimatizačních jednotek do jídelny a přes léto nabízí odhlehčenou stravu, především v podobě salátů.
Právě úterý má být nejteplejším dnem tohoto týdne. Mírné ochlazení by mělo přijít ve středu, vedra se mají vrátit na víkend. Od pátku do neděle také musíme počítat s ojedinělými bouřkami a srážkami.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.