Zájem o sdílená růžová kola předčil v Liberci očekávání. Takzvaný bikesharing spustilo město před měsícem, k dispozici je zatím 60 bicyklů. Magistrát eviduje v průměru 270 výpůjček denně, to je víc než v Českých Budějovicích nebo Brně, kde je bikesharing už několik let a jsou to města považovaná za příznivá pro cyklisty. Ve stotisícovém Liberci jde o pilotní projekt, provoz je zatím zkušební.
"Ukazuje to, že i po Liberci se dá jezdit na kole bez ohledu na jeho kopcovitost. Například Innsbruck je na úpatí Alp, má takzvaný modal split 13,4 procenta, což znamená, že takový podíl obyvatel používá kolo jako běžný dopravní prostředek. Pro srovnání, v Liberci je to zatím jedno procento," uvedla Lenka Svobodová z libereckého magistrátu. Do budoucna by podle ní mohlo být sdílených kol ve městě víc, a pokud se podaří získat dotaci, mohlo by město nabídnout třeba i stále populárnější koloběžky.
Bikesharing provozuje Liberec ve spolupráci se společností Rekola Bikesharing, která už tuto službu nabízí v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Olomouci a Teplicích. Liberec za pilotní projekt zaplatí bezmála 700 tisíc korun bez daně. V Liberci najdou zájemci růžová kola uzamčená ve stojanech například u radnice, plaveckého bazénu, terminálu MHD, vlakového i autobusového nádraží, u vstupu do zoo či u tělocvičny technické univerzity v Harcově.
K vypůjčení kola je nutná registrace. "Stačí ale jediná a pak už si můžete stejným způsobem půjčit kolo třeba i v Praze nebo Brně," poznamenala Svobodová. Registrovat se lze přes mobilní aplikaci nebo web Rekoly. Do systému pak zadá zájemce číslo z rámu pod sedlem kola a následně dostane heslo k odemčení číselného kódu zámku. Prvních 15 minut je zdarma, dalších 45 minut stojí 15 korun. Kdo potřebuje bicykl na delší dobu, za každou další čtvrthodinu zaplatí o pět korun víc.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.