V uplynulých šesti měsících změnilo práci 15 procent Čechů. Čtvrtina lidí si nyní novou práci buď aktivně hledá, nebo se po zajímavých pracovních příležitostech u jiného zaměstnavatele poohlíží. To je o pět procentních bodů více než v předcházejícím období. Nejčastěji měnili zaměstnavatele lidé pracující v sektoru zemědělství, lesnictví a rybářství a v hotelnictví a stravování, vyplývá z průzkumu personálně poradenské společnosti Randstad.
Se současným zaměstnavatelem je podle průzkumu spokojeno 62 procent českých zaměstnanců, ovšem jen 15 procent z nich je spokojeno velmi. Nespokojenost vyjádřilo deset procent respondentů.
Míra fluktuace byla vyšší u mužů (17,3 procenta) než u žen (11,8 procent). Nejvyšší podíl těch, kteří měnili práci (28 procent), připadá tradičně na nejmladší kategorii zaměstnanců ve věku 18 až 24 let a na věkovou kategorii 25 až 34 let (17 procent).
S rostoucím věkem míra fluktuace zaměstnanců klesá, ale v kategorii nejstarších zaměstnanců 55 až 67 let opět stoupá na téměř 14 procent. U této věkové kategorie však jde při změnách zaměstnavatele o jiné důvody než u mladších ročníků. „Často jde například o menší fyzickou námahu,“ uvedla marketingová manažerka české pobočky Randstadu Alžběta Honsová. I když je nezaměstnanost na rekordně nízkých hodnotách, stále podle ní platí, že generace nad 55 let nehledá práci snadno.
Jako nejčastější důvod pro změnu zaměstnavatele uvedli respondenti průzkumu získání lepších podmínek (31 procent), nespokojenost se stávajícím zaměstnavatelem (27 procent) a osobní důvody (21 procent).
Nové zaměstnání v současné době hledají nejčastěji lidé z automobilového průmyslu a letectví (51 procent), velkoobchodní a maloobchodní distribuce (44 procent), z výroby potravinářských výrobků (43 procent) a opět již tradičně z oblasti hotelnictví a stravování (35 procent).
Nejčastěji si hledají novou práci nejmladší zaměstnanci ve věku 18 až 24 let s nižším a středním vzděláním, podíl mužů a žen je téměř vyrovnaný. "Po klidném prázdninovém období vidíme poslední dny zesílenou aktivitu uchazečů o práci. Intenzivněji pročítají pracovní nabídky a hlásí se na jednotlivé inzerované pozice. Dá se tedy předpokládat, že podzim bude ve znamení ještě významnějších posunů na trhu práce, než jak tomu bylo na jaře," uzavřela Honsová.
Ještě před rokem 2015 měnili Češi zaměstnavatele průměrně jednou za osm let. Rok 2015 byla ale kvůli neustále se snižující míře nezaměstnanosti v jejich chování zlomový. Díky rostoucímu pracovnímu trhu se Češi už nebojí říct si o lepší platové i pracovní podmínky a v případě nespokojenosti hledat práci novou. Podle personalistů nyní mění práci průměrně jednou za pět let, výjimkou ale, zejména u mladých, nejsou ani odchody po několika měsících.
„V oblasti náboru nových zaměstnanců byl pak zásadní rok 2016. Doba, kdy uchazeči přistoupili na nižší plat nebo neplacené přesčasy, skončila, naopak si podmínky začali diktovat a začal opravdový boj o zaměstnance," upozornila majitelka a výkonná ředitelka personální agentury Advantage Consulting. Boj podle ní v podstatě neustále trvá, zejména u specializovaných pozic se firmy předhánějí v tom, na co nové zaměstnance nalákat. „A situace nebude lepší, protože opravdových specialistů je a bude na trhu práce nedostatek,“ dodala.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.