Nové vedení města chce v příštím roce zachovat bikesharing, tedy sdílení kol. Po Liberci si lidé mohli vypůjčit 60 kol, které pak v zónách tomu určených museli vrátit. Radnice nyní uvažuje o pořízení další stovky kol a dalších úpravách systému, nejprve si ale chce projekt srovnat s ostatními městy, kde už funguje.
Sdílená kola v Liberci fungovala prvním rokem. Za tu dobu si je půjčilo necelých 8300 lidí. Každé kolo tak za den vykonalo v průměru tři jízdy. Proto se město rozhodlo pokračovat a sdílení kol ještě rozšířit. „Hlavním problémem bylo, že cyklisté kola nechávali na nejrůznějších místech, kde překážela a lidé si stěžovali,“ řekl náměstek primátora Jiří Němeček.
To se město rozhodlo vyřešit tím, že zóny, kde se dají kola vrátit, se zmenší. „V praxi to bude vypadat tak, že zóna vrácení bude jen ten stojan na kola,“ vysvětlil Němeček.
Kol by mělo být příští rok po městě o sto víc. Prodloužit by se měla i výpůjčka zdarma. Dosud to bylo 15 minut, příští sezonu pak 20.
Zatím ale není jisté, zda to všechno dopadne, radnice chce nejprve z ostatních měst zjistit, za jakých podmínek sdílená kola provozují oni. „Náklady v Liberci se zdají poměrně vysoké, a tak jsme se shodli na tom, že by bylo dobré, získat informace z ostatních měst, kde je takový systém uplatněn," uvedl Němeček.
Město loni zaplatilo sedm set tisíc korun. Minulé vedení ale také získalo dotaci 2,3 milionu korun na 92 nových stojanů. Nové vedení ale dotaci ještě nevyužilo, chce počkat až do prověření nákladů.
V dotačním projektu se počítá s tím, že dalších pět let bude město na provoz přispívat každoročně částkou 1,1 milionu korun. „Na začátku příštího roku bychom měli mít data, abychom věděli, zda ty částky jsou přiměřené," dodal náměstek. Pokračování bikesharingu v Liberci by ale případné nepřijetí dotace ohrozit nemělo. „Můžeme dotaci stopnout, a požádat znovu," řekl primátor. Jaroslav Zámečník.