Řada lidí dává před náročnou túrou po nákupních centrech přednost pohodlí online nakupování. Špatný výběr internetového obchodu může vést k pozdějším reklamacím či náročnému vymáhání spotřebitelských práv. Jak vybrat správný e-shop a nespálit se?
Jednoduchá univerzální rada neexistuje, ale jsou zásady, které se vyplatí dodržet. Mezi hlavní doporučení patří nehledět pouze na základní cenu inzerovaného zboží, neplatit zboží předem, ověřit si informace o e-shopu z více zdrojů a věnovat pozornost obchodním podmínkám.
Rozdíly v cenách dosahují u stejného zboží v jednotlivých obchodech stovek i tisíců korun. „První přehled získáte rychle pomocí cenových srovnávačů, které na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů. Ne vždy jsou ale v konkrétním srovnávači všechny nabídky, ne vždy je nejvýhodnější koupě hned nahoře. Srovnávače jsou komerčním projektem, který má svému provozovateli předně vydělávat. Cena navíc vůbec nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Druhým častým problémem je termín dodání zboží. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí zákazníka informuje, že zboží skladem v jeho řeči znamená, že jej má očekávat nejdříve za 14 dní. Pokud s nákupem pospícháte, je dobré si před objednáním potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení.
To, že je web v českém jazyce, ještě neznamená, že ho nemůže provozovat někdo z Polska, Slovenska či Maďarska. Díky různým spedičním společnostem nebo distribučním skladům umějí zahraniční provozovatelé konkurovat i našim domácím obchodům. „Na vašich právech se teoreticky nic nemění, ale když se zboží rozhodnete vrátit, poštovné do zahraničí vyjde určitě dráž, než když ho vracíte do českého e-shopu. Zjistěte si předem, kde se e-shop reálně nachází a odkud bude posílat zboží,“ upozorňuje Lukáš Zelený.
I bez právníka si lze v obchodních podmínkách všimnout základních věcí. Občanský zákoník říká, že smlouvy a obchodní podmínky mají být čitelné a srozumitelné tak, aby je pochopil normální člověk. Neměly by obsahovat malá písmenka, skryté odkazy či překvapivá ustanovení, zároveň by neměly být extrémně dlouhé. Pokud zaškrtáváte souhlas s čímkoliv, měli byste se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíte.
Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze. Je však třeba k nim přistupovat kriticky. „Nikdo vám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web nenapsal sám nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Řada recenzí se navíc bude týkat třeba jen otázky rychlosti nákupu, doručení a toho, zda zboží bylo v pořádku. Často chybí zkušenosti zákazníků s tím, jak obchod vyřizuje reklamace poté, co ho kladně ohodnotili ve srovnávači. Databázi spotřebitelských zkušeností i to, jestli jednotliví obchodníci dobrovolně řeší stížnosti spotřebitelů, nebo radši dělají mrtvé brouky, můžete zjistit na www.vasestiznosti.cz,“ radí Lukáš Zelený.
Šedý dovoz neboli zboží „nepocházející z oficiální distribuce“ se na první pohled příliš neliší. Úplně stejný telefon se dá koupit v českém obchodě zrovna tak jako na čínské tržnici a neoficiální dovoz z různých koutů světa se obchodníkům vyplácí. Pokud si ho v čínském obchodě objednáte sami, asi nebudete příliš počítat s tím, že byste ho reklamovali. Náklady na dopravu by převýšily pořizovací hodnotu. Řada obchodníků nakupuje podobně a servis pak podle toho vypadá. Zákazník má právo reklamovat zboží, značkový servis ho ovšem většinou odmítne.
Tisková zpráva