Počasí dnes13 °C, zítra19 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Jak se změnil Liberecký kraj od roku 1989? Dříve byl textilní, teď je automobilový

Zřejmě nejvýraznější změnou, kterou přinesl pád komunismu v Libereckém kraji, je změna jeho průmyslové orientace. Kraj, kterému přes sto let dominovaly textilní továrny a sklářské hutě, se proměnil v kraj výrobců dílů pro automobilový průmysl. Textilky z kraje téměř zmizely a výrazná redukce postihla v uplynulých 30 letech i sklářský a bižuterní průmysl. Dominantním odvětvím je tak nyní automobilový průmysl. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) zaměstnával na konci loňského roku v kraji více než 19 tisíc lidí.

„Myslím, že se změnilo hodně. Když se člověk projde českými městy a dá si opravdu záležet, tak si uvědomí, kolik věcí je jinak. Že třeba nevypouštíme všechny odpady z našich měst do řek, významně se proměnilo i naše zacházení s krajinou a místem, kde žijeme," řekl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Textilky zmizely

Právě textilní průmysl, který byl ještě v 90. letech v Libereckém kraji dominantním odvětvím, patřil k největším znečišťovatelům. V roce 2000 už ale podle ČSÚ zaměstnávaly větší textilní podniky - s více než stovkou zaměstnanců - jen zhruba 5500 lidí a na konci loňského roku už ani ne tisícovku. Třeba liberecká Textilana měla v dobách největší slávy 8000 pracovníků. V roce 2001 v době prohlášení konkurzu jich už zaměstnávala jen 700 a o tři roky později výroba látek s touto značkou úplně skončila.

Podobný osud postihl i další textilní továrny v kraji - Hedvu, Tibu, Benar nebo Koloru. Některé areály už našly nové využití - v bývalé Hedvě v Liberci je už přes 20 let zábavní a společenské Centrum Babylon. Bývalý závod Kolory ve Slané u Semil proměnila společnost Beneš a Lát v moderní slévárnu a strojírnu.

Řada areálů je ale léta prázdných a chátrá a Liberecký kraj je prostřednictvím své databáze brownfieldů nabízí investorům. Jiné, jako třeba Textilanu v Liberci, už srovnali se zemí.

Vlak do Prahy je stále stejný

Za uplynulých 30 let prošla centra měst i obce velkou proměnou. Téměř zmizely oprýskané fasády, vyrostly nové domy, nová nákupní centra i průmyslové areály. Obnovy se dočkaly silnice. „Jsou ale i věci, které se nezměnily. Třeba v případě našeho kraje nedošlo za těch 30 roků k zásadní změně třeba v napojení železnicí z Liberce na Prahu, takže pořád jezdíme jako v roce 1938 za dvě a půl hodiny. Věřím, že v těch příštích 30 letech budeme úspěšnější," poznamenal hejtman. Právě železnice je stále velkou slabinou Libereckého kraje, i když po ní jezdí moderní vlaky. Tratě jsou jednokolejné jako v 19. století, kdy je postavili a elektrifikovaný není ani kilometr. Lepší spojení je do Německa a Polska než do vnitrozemí.

Lidé podle hejtmana také mají svobodu, s níž ale často neumí zacházet. „Často nositele opačných názorů bereme za nepřátele, a to je trochu škoda," dodal.

Autoři | Foto

Štítky historie, 1989, Liberecký kraj, textilní průmysl, automobilový průmysl, Český statistický úřad, Liberec, Martin Půta, Praha, Starostové pro Liberecký kraj, Německo, Polsko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jak se změnil Liberecký kraj od roku 1989? Dříve byl textilní, teď je automobilový  |  Společnost  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.