pátek 15. listopadu 2019 Leopold

Jak se změnil Liberecký kraj od roku 1989? Dříve byl textilní, teď je automobilový

Zřejmě nejvýraznější změnou, kterou přinesl pád komunismu v Libereckém kraji, je změna jeho průmyslové orientace. Kraj, kterému přes sto let dominovaly textilní továrny a sklářské hutě, se proměnil v kraj výrobců dílů pro automobilový průmysl. Textilky z kraje téměř zmizely a výrazná redukce postihla v uplynulých 30 letech i sklářský a bižuterní průmysl. Dominantním odvětvím je tak nyní automobilový průmysl. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) zaměstnával na konci loňského roku v kraji více než 19 tisíc lidí.

„Myslím, že se změnilo hodně. Když se člověk projde českými městy a dá si opravdu záležet, tak si uvědomí, kolik věcí je jinak. Že třeba nevypouštíme všechny odpady z našich měst do řek, významně se proměnilo i naše zacházení s krajinou a místem, kde žijeme," řekl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Textilky zmizely

Právě textilní průmysl, který byl ještě v 90. letech v Libereckém kraji dominantním odvětvím, patřil k největším znečišťovatelům. V roce 2000 už ale podle ČSÚ zaměstnávaly větší textilní podniky - s více než stovkou zaměstnanců - jen zhruba 5500 lidí a na konci loňského roku už ani ne tisícovku. Třeba liberecká Textilana měla v dobách největší slávy 8000 pracovníků. V roce 2001 v době prohlášení konkurzu jich už zaměstnávala jen 700 a o tři roky později výroba látek s touto značkou úplně skončila.

Podobný osud postihl i další textilní továrny v kraji - Hedvu, Tibu, Benar nebo Koloru. Některé areály už našly nové využití - v bývalé Hedvě v Liberci je už přes 20 let zábavní a společenské Centrum Babylon. Bývalý závod Kolory ve Slané u Semil proměnila společnost Beneš a Lát v moderní slévárnu a strojírnu.

Řada areálů je ale léta prázdných a chátrá a Liberecký kraj je prostřednictvím své databáze brownfieldů nabízí investorům. Jiné, jako třeba Textilanu v Liberci, už srovnali se zemí.

Vlak do Prahy je stále stejný

Za uplynulých 30 let prošla centra měst i obce velkou proměnou. Téměř zmizely oprýskané fasády, vyrostly nové domy, nová nákupní centra i průmyslové areály. Obnovy se dočkaly silnice. „Jsou ale i věci, které se nezměnily. Třeba v případě našeho kraje nedošlo za těch 30 roků k zásadní změně třeba v napojení železnicí z Liberce na Prahu, takže pořád jezdíme jako v roce 1938 za dvě a půl hodiny. Věřím, že v těch příštích 30 letech budeme úspěšnější," poznamenal hejtman. Právě železnice je stále velkou slabinou Libereckého kraje, i když po ní jezdí moderní vlaky. Tratě jsou jednokolejné jako v 19. století, kdy je postavili a elektrifikovaný není ani kilometr. Lepší spojení je do Německa a Polska než do vnitrozemí.

Lidé podle hejtmana také mají svobodu, s níž ale často neumí zacházet. „Často nositele opačných názorů bereme za nepřátele, a to je trochu škoda," dodal.

Autoři | Foto Luboš Vrabec

Štítky historie, 1989, Liberecký kraj, textilní průmysl, automobilový průmysl

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.