Chodíte pro zeleninu s košíkem na trh, nebo s vozíkem do samoobsluhy? Teoreticky byste si měli vždy odnést totéž, ale je tomu skutečně tak? Ve stejný den jsme obešli tržiště, velké i menší supermarkety a malé večerky, nakoupili v nich ty samé druhy ovoce a zeleniny a porovnali jejich kvalitu. Aby bylo srovnání co nejzajímavější, zajeli jsme také do Německa. I přes vcelku vyrovnané výsledky se potvrdilo, že když čtyři nabízejí totéž, není to totéž a že za lepší kvalitu si musíme připlatit.
Test čerstvého ovoce a zeleniny patří k často poptávaným, ovšem velice obtížným tématům. Největší problém spočívá v extrémní proměnlivosti zboží a situace na trhu. Nabídka obchodů se mění téměř každý týden, jednotlivé druhy v závislosti na sezóně střídavé přibývají a mizí z pultů, mění se země původu i dodavatelé. Obvyklé testování zaměřené na konkrétní zboží konkrétního dodavatele nemá smysl, výsledky by popisovaly zboží, které již není v prodeji.
Test kvality ovoce a zeleniny jsme proto uspořádali jinak. Hledali jsme v něm odpověď na otázku, v jakém typu prodejny se nabízí nejkvalitnější zboží. Obešli jsme celkem devět obchodů: dva trhovcem, dva velké supermarkety, tři diskontní samoobsluhy a dvě večerky. Ve všech jsme v jednom a tom samém dnu nakoupili ovoce a zeleninu podle předem připraveného nákupního seznamu a poslali vzorky na hodnocení do laboratoře. V ní se kontrolovala zralost, velikost kusů a jejich vzhled, chuť, vůni a konzistenci. Také nás zajímalo, kolik jsme si přinesli nepoužitelných kusů. Jednotlivé výsledky jsme seskupili podle typu prodejny, zprůměrovali je a získali přehled, ve kterém typu obchodu se v daném čase nabízely nejlepší jablka, jahody, ledové saláty, mrkve, okurky a rajčata. U okurek a mrkve se nám podařilo koupit i vzorky v bio kvalitě a mohli jsme tak jejich kvalitu porovnat s běžnou konvenční produkcí.
Náš experiment přinesl vyrovnané výsledky, přesto se ukázalo, že za kvalitnější ovoce a zeleninu je potřeba si připlatit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.