Víte, co je kyseláč? Možná vás překvapí, že nejde o druh kyselých ryb ani o odrůdu ovoce. Jen málokdo by určitě hádal, že se pod tímto pojmenováním skrývá typ piva. Tedy pokud není pravidelným návštěvníkem Rodinného pivovaru Zichovec. Právě tam si výrobu kyseláče oblíbili. Nejen o tom jsme si povídali s Ondřejem Husákem, který je spolumajitelem pivovaru.
Jak vznikla myšlenka otevřít si vlastní pivovar?
Prvotní myšlenka byla táty. Měl sen vrátit něco obci, ve které prožil celý život. Chtěl vybudovat místo, kde se budou setkávat místní, ale i přespolní. Kde si budou moci zahrát badminton nebo zajít na ples. Do té doby jsme žádné takové prostory na Zichovci neměli a tak slovo dalo slovo a za pár let na zelené louce vyrostla restaurace s pivovarem, společenským sálem a penzion. Vybudoval se i nový obecní úřad, který se vyměnil za starý, ve kterém je nyní školka. Pivovar byl původně jen doplněk celého projektu, ale postupem času se z něj stala naše vášeň.
Mimo jiné provozujete pivobus? Co si pod tím představit?
Čtyři roky zpět jsme koupili městský autobus, který se předělal na pojízdnou hospodu. Pivobus využíváme při různých akcích, pivních festivalech nebo si ho lidé můžou pronajmout na svou soukromou akci. Příští rok plánujeme pivobus tour po deseti českých městech, abychom se dostali blíže k zákazníkům, mohli s nimi komunikovat napřímo a poznat blíže region, kam naše pivo dodáváme. Bude to jízda!
Na jaká piva se zaměřujete?
Vaříme piva, která chutnají hlavně nám. Zní to trochu sobecky, ale tato volnost nás ohromně baví. Nejsme ničím svázáni, když máme chuť na pšenici, tak uvaříme pšenici. Inspirace je po celém světě opravdu hodně a nemusí to být jen v segmentu piva. Hledáme vhodné spojení chutí a dílčích surovin. Koktejly, dezerty nebo jiné nápoje jsou také širokým zdrojem inspirace. Samozřejmě, že zpětná vazba od zákazníků je pro nás to nejcennější a rádi si nejen o našich pivech s nimi povídáme. Pár nových piv takto vzniklo.
Co je to vlastně kyseláč?
Kyseláč je hlavně velká dobrota. Jak jsem zmínil výše, tady už se charakterem trochu blížíme koktejlům či jiným nápojům. Název napovídá, pivo je kyselé a přidává se do něj velké množství ovoce, kterým se opravdu nešetří. Hořkost je potlačena na minimum. Díky tomu je pivo velmi osvěžující, ovocité s příjemnou kyselostí. Jen varuji, jak si kyseláče oblíbíte, není už cesta zpět!
Jak se přizpůsobujete trendu nealko piv?
Nealkoholické pivo je technologicky velmi složité na výrobu a vzhledem k tomu, že naše piva nechceme pasterizovat, tak jsme si k nealkoholickým pivům zavřeli dveře. Ale piva nízkoalkoholická nás zajímají moc. S alkoholem 1 – 2% pivo bude stále velmi lehké, ale už bude mít základ, na kterém můžeme vystavět velmi intenzivní chmelové aroma. Chtěli bychom lidem dopřát stejný chuťový zážitek jako u našich velmi chmelených piv jen s nižším obsahem alkoholu. Tento směr nás moc baví.
A co taková ochucená piva?
Suroviny jako ovoce, kokos, kakaové boby či vanilkové lusky jsou u nás stejně doma jako chmel, slad či kvasnice. Všechny suroviny používáme ve své základní podobě, extrakty u nás nehledejte. Máme rádi intenzivní chutě a tak se snažíme přistupovat i k pivu. V tomto má pivo oproti vínu ohromnou výhodu. Množství dalších surovin, které můžeme při výrobě použít je opravdu mnoho. Od ovoce, přes ořechy po koření atd. Již jsme pracovali například s pomeranči od přátel ze Sardinie, javorovým sirupem z malé farmy z Kanady nebo se skvělou kávou z pražírny Doubleshot. Je to radost!
V pivovaru jsem viděla velké množství dřevěných barelů, předpokládám, že jsou plná piva?
Přesně tak. Touto cestou, piv dozrávaných v použitých dřevěných barelech po nejrůznějších destilátech či vínu, jsme se vydali již před 5 lety, kdy jsme začínali se dvěma sudy. Pamatuji si jako by to bylo dnes, když jsme přivezli náš první sud od portského vína a stále v něm byl ještě litr naprosto úžasného portského. Pěkně jsme se zdegustovali. Tento rok jsme po 5 letech začali prodávat první piva, která zaznamenala velký úspěch. Barelová piva jsme chtěli odlišit od naší klasické nabídky, a proto jsme se spojili s úžasnými českými výtvarníky a grafiky, kteří nám pro každé pivo namalovali obraz, který pak zdobí celou láhev. Piva zrála 18 měsíců až 3 roky v sudech od burbonu, laphroaig čí vínu.
Jak vznikla spolupráce s Budějovickým Budvarem a co vám přináší?
S Alešem Dvořákem jsme se znali již delší dobu a nikdy jsem si nemyslel, že budeme jakýmkoli způsobem spolupracovat s větším pivovarem. V Budvaru je ale skvělá parta lidí, a to byl hlavní důvod, proč jsme do toho šli. Díky Budvaru se také dostaneme do nových hospod a na zajímavé akce po celé České republice.
Jaké jsou plány do budoucna?
Hlavním naším cílem do budoucna je udržet kvalitu. Zní to jako klišé, ale pokazit se může spousta věcí a sešup dolů je pak velmi rychlý. Do konce roku bychom měli mít vlastní laboratoř, která nám v této věci zásadně pomůže. Koronavirus nám ukázal, že je důležité být i online, takže v současné době pracujeme na novém e-shopu, který bude do budoucna jedním z klíčových prodejním kanálů. Spouštět by se měl začátkem listopadu a těšit se můžete i na pivní předplatné či pivní klub. Pracovní verze se nám moc líbí a už se těšíme, až to spustíme.
Váš pivovar slaví osmé narozeniny. Jak se pivovarnická branže za ty roky proměnila?
Myslím, že se proměnila velmi výrazně. Před osmi lety zde bylo minimum jiných piv, než jsou ta spodně kvašená. Postupem času se začaly objevovat nové pivní styly a v poslední době jsou velkým trendem kyseláče, New England IPA či barelová piva. Lidé začínají být více otevřeni novinkám a pivo pro ně přestává být jen nápojem pro uhašení žízně.
Pivo v PETu? Ano, nebo ne?
Jsem proti stáčení piva do plastových lahví, které nejsou určené k rychlé konzumaci. Z hlediska klasické distribuce to pro nás nedává smysl a věřím, že si pivo zaslouží kvalitnější obaly, jako jsou třeba plechovky. Ty jsou z kvality po sudovém pivu tím nejlepším obalem. Do plechovky totiž neproniká světlo, ani kyslík jako tomu je u skleněné láhve.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.