Rozhodla se, že pokud může pomoci, tak pomůže. Čtyřiadvacetiletá operátorka společnosti E.ON Kristýna Snopková pracuje jako dobrovolnice na informační lince, kterou kvůli koronaviru zřídilo Ministerstvo zdravotnictví. Svůj volný čas tak tráví pomocí lidem, kteří potřebují poradit. Nebo si ulevit a nechat se utěšit v době, která je pro psychické zdraví značnou zátěží.
Kristýno, co vás vedlo k tomu, přihlásit se jako dobrovolnice na linku 1221?
Na linku 1221 jsem se přihlásila, protože jsem chtěla alespoň tímto způsobem nějak pomoct v této nelehké době. Myslím si, že každá i ta nejmenší pomoc je důležitá.
Naplnila činnost při obsluze linky vaše očekávání?
Musím říct, že jsem na začátku vůbec nevěděla, co mám od obsluhy linky očekávat. V prvním okamžiku jsem se domnívala, že budeme hygieně pomáhat s trasováním kontaktů. Po absolvování podrobného školení jsem už získala trochu představu, co bude náplní hovorů.
Nečekala jsem, že naše poradenství bude tak obsáhlé a budeme poskytovat informace k mimořádným opatřením nebo cestování. Trochu jsem tím byla zaskočená. Občas se stává, že lidé chtějí i radu z pozice zdravotníka. Vždy se omluvím, že nejsem zdravotní sestra a doporučím obrátit se na obvodního lékaře.
Na co se vás lidé nejčastěji ptají?
Nejčastěji chtějí lidé poradit, co dělat, když je někdo v rodině nakažený. Případně se ptají, jak se zachovat, když byli v kontaktu s nakaženou osobou. Větší množství hovorů je i ohledně vycestování do zahraničí a návratu zpět do České republiky. Nejvíce hovorů je však vždy po vydání nového mimořádného opatření, případně po jednání vlády.
Setkala jste se někdy naopak s otázkou, která byla tak nečekaná či bizarní, že jste nevěděla, jak odpovědět?
Jednou mi například volala paní, jestli může nákup osvítit germicidní lampou, aby jej vydesinfikovala. Přiznám se, že tento název jsem slyšela poprvé. Paní ještě upřesnila, že touto lampou desinfikovali operační sály. Podívala jsem se na internet a potom potvrdila, že to udělat může. Ještě mi volala seniorka, která si koupila respirátor a ptala se, jak dlouho ji ochrání. Doporučila jsem vyčíst z návodu k použití, protože jsem nevěděla, jaký konkrétní typ paní má. Návod k použití byl však jen v čínštině. Paní jsem tedy odkázala na lékárnu, kde respirátor koupila. Řešíme i takovéhle věci.
Kolik hodin denně lince věnujete a kolik vám za tu dobu zavolá lidí?
V průměru volám asi tři hodiny denně v různých intervalech. Je to rozdělené například na 2 hodiny dopoledne, a hodinu odpoledne. Nebo obráceně. Někdy je to méně. Vždy záleží na vytíženosti linky 1221.
Kolik denně vyřídíte telefonátů?
Denně vyřídím kolem 30 hovorů. Pokud vláda vydá nějaké mimořádné opatření, počet hovorů se zvyšuje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.