Vánoční dárek od někoho blízkého potěší každého. Co ale dělat, když se stejných dárků sejde více nebo se obdarovanému nelíbí? Pokud je dárek z e-shopu, lze využít práva na odstoupení od smlouvy, tedy jej vrátit. Jaká pravidla platí pro vracení zboží? A jak je to u kamenných prodejen?
Obecně platí, že uzavřená smlouva zavazuje a má být dodržena. Možnost odstoupit od smlouvy – vrátit koupenou věc oproti vrácení peněz, ještě k tomu bez udání důvodu, je spíše výjimkou z pravidla. Této zákonné možnosti můžete využít třeba u zboží zakoupeného přes internet. Oprávnění zboží vrátit obchodníkovi má však podle zákona jen ten, kdo ho kupoval, ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, a to ideálně písemně. Obchodníci většinou neřeší totožnost osoby, která zboží vrací, pokud se prokáže účtenkou či kupním dokladem. Vyhovět vám však nemusí, proto na to raději myslete.
V případě nákupů v e-shopu máte právo na odstoupení od smlouvy, které můžete u prodejce uplatnit ve lhůtě 14 dnů od převzetí věci. „Pokud chcete zboží prodejci takto vrátit, musíte e-shopu jasně oznámit, že využíváte svého práva na odstoupení. Stačí poslat e-mail nebo vyplnit online formulář na webu obchodníka,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Zákonné termíny jsou jednoduché – obchodníkovi oznamte, že odstupujete od smlouvy, do 14 dnů od převzetí zboží. Pak máte dalších 14 dnů na to, abyste odeslali zboží zpátky. Oba kroky lze spojit dohromady, tedy poslat balík se zbožím a oznámením o odstoupení. Rozhodně ale nedělejte to, že zboží jenom pošlete zpátky bez komunikace a součinnosti z vaší strany.
Z důvodu zajištění bezpečné přepravy zboží zpátky k obchodníkovi je vhodné jej zabalit do původního obalu včetně všech polystyrénových či jiných výplní. Pokud však odstupujete v zákonné lhůtě, nedodání obalu nemůže být důvodem k odmítnutí vraceného zboží. Jedná-li se o speciální obal, musíte počítat s tím, že vám za jeho nahrazení může prodejce něco naúčtovat.
Vrátit můžete jen ty druhy zboží, které obchod může bez problémů uvést znovu do prodeje. „Mezi výjimky, u nichž odstoupení není možné, tak patří zboží upravené podle vašeho přání (například pero s gravírovaným jménem), zboží podléhající rychlé zkáze (třeba řezané květiny) nebo zboží v uzavřeném obalu, které bylo z obalu vyňato a není jej možné vrátit z hygienických důvodů (zubní kartáček nebo rtěnka),“ vyjmenovává Eduarda Hekšová. A dodává: „Dále sem patří zvukové či obrazové nahrávky (hudební alba, filmy na DVD) nebo počítačové programy a hry, pokud došlo k vybalení z původního obalu. Vracet se nedají ani noviny, periodika nebo časopisy – pro knihy však výjimka neplatí.“
Ze zákona vám musí prodejce vrátit všechny peníze včetně nákladů na dopravu zboží k vám. Nenechte se zarazit tím, že je povinen vrátit vám za dodání zboží pouze částku odpovídající nejlevnější variantě dodání zboží, kterou nabízí. Peníze vám bez vašeho souhlasu nemůže vrátit jiným způsobem, než jakým jste platili. Pokud zboží vracíte zpět podnikateli, poštovné platíte vy. V období Vánoc některé e-shopy umožňují vrátit zboží v delší lhůtě, například třiceti dnů, což je dobré si předem ověřit. Pokud e-shop takovou možnost svým zákazníkům poskytuje, může si po uplynutí 14 dnů určit přísnější podmínky jako dodání neporušeného původního obalu, visaček a podobně.
Složitější je vracení zboží v běžných kamenných obchodech. „Zde neexistuje zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu, a tak si to každý obchod řeší po svém a zákazníci z toho mívají těžkou hlavu. Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech a řetězcích obvyklá, není to však povinnost podnikatele,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.
Podmínky pro vrácení zboží jsou individuální a je dobré se podle nich řídit při výběru obchodu, zvlášť pokud si nejste jisti, zda se s dárkem trefíte. Většinou budete potřebovat původní účtenku, někdy i obal a všechny visačky. Některé obchody vám vrátí peníze, jiné vám nabídnou jen výměnu zboží či poukázku na další nákup.
Lhůty jsou také individuální, nejkratší začínají na 14 dnech nebo obchodník určí pevné datum, do kdy lze zboží koupené před Vánoci vrátit. Běžná lhůta bývá kolem jednoho měsíce, ale výjimkou nejsou ani ty delší. Konkrétní informace hledejte v prodejních a reklamačních řádech, na účtenkách, ale hlavně se už při nákupech ptejte, zda to půjde, za jakých podmínek a do kdy.
Prošvihli jste všechny lhůty nebo si z nabídky prodejce nic jiného nevyberete? Nezoufejte, ještě je tu jedna stále populárnější možnost. Povánoční výprodeje nedělají zdaleka jen obchody, ale čím dál častěji i domácnosti samy. „Dárky se rozprodávají na inzertních či aukčních serverech nebo po sociálních sítích. Příležitostný odprodej domácích přebytků není podnikáním a nemusí se nikam hlásit,“ uzavírá Eduarda Hekšová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.