Aktuálně

Dívenka nastoupila v Jablonci cestou na hudebku do špatného autobusu, pomohli strážníci více...

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Pozor na smlouvy uzavírané s dodavateli energií po telefonu

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Smlouvu o dodávkách elektřiny či plynu lze uzavřít i ústně, čehož hojně využívají někteří dodavatelé. Někdy však dochází k tomu, že spotřebitel ani neví, že novou smlouvu, případně dodatek k ní uzavřel slůvkem „ano“, jímž reagoval na otázku dodavatele. Jindy je k podpisu dotlačen kurýrem, který doveze po telefonickém rozhovoru listinnou podobu smlouvy a trvá na jejím okamžitém podpisu. Jak se v takovém případě bránit?

Vše může začít zcela nevinně. Dodavatel vám zavolá s tím, že ho zajímá, zda jste spokojeni s obdrženým vyúčtováním spotřebovaných energií. Odpovíte, že ano. Poté následuje otázka ohledně spokojenosti s vaším stávajícím produktem. Telefonní operátor vám následně nabídne, že je k dispozici jiný produkt, který je pro vás vzhledem ke spotřebě výhodnější, a ušetří vám tak několik stovek či i tisíce korun ročně. Pokud budete s novým produktem souhlasit, změníte smlouvu. Ovšem o podmínkách této nové smlouvy v daném okamžiku nic nevíte. Může například dojít ke změně trvání smlouvy z doby neurčité na určitou. Ze smlouvy sjednané na dobu určitou přitom nebývá tak jednoduché se vyvázat, navíc je často spojená s několikatisícovou smluvní pokutou za její předčasné ukončení.

Někteří dodavatelé si spotřebitele „pojistí“ tak, že po telefonátu vyšlou kurýra se smlouvou, který trvá na jejím podpisu s argumentací, že již přece spotřebitel smlouvu telefonicky uzavřel a podpis je pouhou formalitou.

Jak se takové smlouvy zbavit, jestliže zjistíte, že jste se unáhlili? Jak pro smlouvu sjednanou po telefonu, tak podepsanou kurýrovi platí, že od ní lze jako od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory dodavatele odstoupit ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. Přičemž tato lhůta se prodlužuje o dobu, po kterou nebyl spotřebitel o právu na odstoupení poučen, maximálně o jeden rok. Nestihnete-li včas od smlouvy odstoupit, můžete ji ještě vypovědět ve lhůtě 15 dní od zahájení dodávek, jestliže jste smlouvu uzavřeli s novým dodavatelem energií.

Užitečné může být pořízení si nahrávky rozhovoru s dodavatelem. Řada lidí stále žije v přesvědčení, že hovory si nelze nahrávat. Ovšem pokud má nahrávka později sloužit jako důkaz o tom, že jste smlouvu neuzavřeli, je to přípustné. Přiveze-li vám smlouvu kurýr, který trvá na podpisu, můžete argumentovat tím, že na vás byl vyvíjen nátlak, čímž se dodavatel dopustil užití zakázaných agresivních praktik. Stejně tak je nekalou praktikou neseznámení se všemi podmínkami smlouvy uzavírané přes telefon. Za to může být dodavateli energií uložena pokuta až několik miliónů korun od Energetického regulačního úřadu.

Ani hrozba vysokých pokut však některé dodavatele od tohoto jednání neodradí. Je proto důležité, aby se spotřebitelé bránili. Na naši spotřebitelskou poradnu se obracejí ti, již hledají pomoc s řešením. Přesto je mnoho spotřebitelů, kteří si řeknou, že udělali chybu a za chyby se platí. To ovšem nahrává dodavatelům energií, kteří zakázané nekalé praktiky dále využívají vůči dalším spotřebitelům.

Pomoci spotřebitelům před nepoctivými dodavateli energií by měla novela energetického zákona, která je právě projednávána Poslaneckou sněmovnou. Novela posiluje ochranu spotřebitelů například tím, že rozšiřuje právo ukončit smlouvu bez peněžité sankce. Co se týče smluv uzavíraných po telefonu, zavádí povinnost bezodkladně předložit zákazníkovi jejich písemné vyhotovení. Ovšem ani ta nejlepší právní úprava nepomůže, pokud se spotřebitelé nebudou svých práv dovolávat.

Hodnocení článku je 96 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky energie, dTest, elektřina, spotřebitel, právo, Poslanecká sněmovna ČR, Energetický regulační úřad

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.