pátek 16. dubna 2021 Irena

Kdysi tady vznikaly Liazky, dnes odsud míří motory do celého světa

PR článek

Když se řekne Jablonec, snad každému se vybaví jablonecká bižuterie. Ale taky značka LIAZ. Ta by letos oslavila 70 let, a i když se „Liazky“ už dávno nevyrábějí, jejich odkaz stále žije. Bývalé srdce LIAZu dnes tepe v rytmu výroby motorů TEDOM, které tady produkují už třicet let. O slavné minulosti a nadějné budoucnosti hovoří ředitel TEDOM Motory Petr Ouhrabka.

Říkáte o sobě, že jste přímým nástupcem značky LIAZ. Je to opravdu tak?                  
Ano, sídlíme přímo v prostorech bývalé motorárny, TEDOM koupil nástupce LIAZu v insolvenci v roce 2003 a od té doby do závodu nainvestoval hodně přes sto milionů. Dodnes u nás ještě pracují lidé, kteří plynule přešli z LIAZu a know-how se tak neztratilo. 

Neděláte tedy už kompletní auta nebo autobusy, ale pouze motory? 
Když říkáte motory, nepředstavujte si motor, co má pod kapotou vaše auto. Jsou to velké sofistikované motory, řadové šestiválce o objemu 12 litrů až po motory V12 o výkonu 1,5 MW, určené v první řadě pro kogenerační jednotky. Kogenerační jednotka umí vyrobit elektřinu a teplo z plynu, jde o výrobek s velkou budoucností. Podobně velké jsou potom motory, které vyrábíme pro železnici. Část naší výroby se zaměřuje na generální opravy velkých motorů světových značek, třeba Scania, MAN nebo Liebherr.  

Vaši lidé musí být šikovní…
To určitě jsou! Pod rukama jim vzniká kompletní výrobek vysoké technologické úrovně. Není to žádná monotónní nudná práce u pásu, ale čistá strojařina. I proto říkám, že know-how LIAZu se nikam neztratilo, ale dodnes žije v TEDOMu.

Letos oslavíte třicet let. Jak je hodnotíte? 
TEDOM vznikl v devadesátých letech, z garážové firmy vyrostl v jednoho z největších hráčů na evropském trhu. A daří se nám i v této těžké době. Chystáme investice do strojního vybavení, hledáme nové lidi, zakázek máme dostatek.  

Pandemie vás tedy nepoznamenala? 
Musím to zaklepat, ale co se týká zakázek, koronavirová krize se nás nijak zásadně nedotkla. Vloni jsme utržili více než 365 milionů korun, letos plánujeme tržby 409 milionů Kč a růst oproti loňsku o více než 10 procent. Jediné, co nám pandemie zhatila, byl náš plán uspořádat den otevřených dveří a pozvat veřejnost do bývalých dílen LIAZu podívat se na to, jak se dělá moderní strojařina. Ale snad se celková situace zlepší a na naše plány ještě dojde.

Chcete to v TEDOMu zkusit? Hledáme dělníky na generální opravy motorů, obsluhu CNC strojů a spoustu dalších pozic. Pošlete nám životopis, ozveme se vám!

Napište první písmeno abecedy.

* Povinné položky.

Hodnocení článku je 88 %. Ohodnoť článek i Ty!

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Štítky tedom, liaz, motory, změstnání, práce

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zdeněk Lachman

Že LIAZ skončil můžeme poděkovat Havlovi. LIAZ byl před podpisem smlouvy s Čínou která zajišťovala výrobu na hodně let. Havel pozval Dalajlámu a Čína dala zakázku Ivecu. To samé Tatra 603. O tom se oficiálně nesmí psát.

neděle, 11. dubna 2021, 07:14

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.