Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekPátek, 2. dubna 2021, 09:03
Když se řekne Jablonec, snad každému se vybaví jablonecká bižuterie. Ale taky značka LIAZ. Ta by letos oslavila 70 let, a i když se „Liazky“ už dávno nevyrábějí, jejich odkaz stále žije. Bývalé srdce LIAZu dnes tepe v rytmu výroby motorů TEDOM, které tady produkují už třicet let. O slavné minulosti a nadějné budoucnosti hovoří ředitel TEDOM Motory Petr Ouhrabka.
Říkáte o sobě, že jste přímým nástupcem značky LIAZ. Je to opravdu tak?
Ano, sídlíme přímo v prostorech bývalé motorárny, TEDOM koupil nástupce LIAZu v insolvenci v roce 2003 a od té doby do závodu nainvestoval hodně přes sto milionů. Dodnes u nás ještě pracují lidé, kteří plynule přešli z LIAZu a know-how se tak neztratilo.
Neděláte tedy už kompletní auta nebo autobusy, ale pouze motory?
Když říkáte motory, nepředstavujte si motor, co má pod kapotou vaše auto. Jsou to velké sofistikované motory, řadové šestiválce o objemu 12 litrů až po motory V12 o výkonu 1,5 MW, určené v první řadě pro kogenerační jednotky. Kogenerační jednotka umí vyrobit elektřinu a teplo z plynu, jde o výrobek s velkou budoucností. Podobně velké jsou potom motory, které vyrábíme pro železnici. Část naší výroby se zaměřuje na generální opravy velkých motorů světových značek, třeba Scania, MAN nebo Liebherr.
Vaši lidé musí být šikovní…
To určitě jsou! Pod rukama jim vzniká kompletní výrobek vysoké technologické úrovně. Není to žádná monotónní nudná práce u pásu, ale čistá strojařina. I proto říkám, že know-how LIAZu se nikam neztratilo, ale dodnes žije v TEDOMu.
Letos oslavíte třicet let. Jak je hodnotíte?
TEDOM vznikl v devadesátých letech, z garážové firmy vyrostl v jednoho z největších hráčů na evropském trhu. A daří se nám i v této těžké době. Chystáme investice do strojního vybavení, hledáme nové lidi, zakázek máme dostatek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Že LIAZ skončil můžeme poděkovat Havlovi. LIAZ byl před podpisem smlouvy s Čínou která zajišťovala výrobu na hodně let. Havel pozval Dalajlámu a Čína dala zakázku Ivecu. To samé Tatra 603. O tom se oficiálně nesmí psát.