S blížícím se létem se nám opět rozmáhá množství dotazů ohledně toho, jak je to letos se zrušenými zájezdy a povinností vrátit peníze. Situace je nepřehledná, neboť omezení do řady zemí stále trvají a klienti řeší nejrůznější situace od změn či rušení zájezdů až po nevrácené peníze za vouchery z loňského roku. Obrátili jsme se proto na advokátku Michaelu Bednárikovou z advokátní kanceláře CINK a partneři. Ta již v loňském roce pomohla řadě našich čtenářů vyřešit jejich problémy týkající se zájezdů a cestovních kanceláří s dotazem, jaké problémy jejich klienti v současné době řeší ohledně cestování. Přinášíme přehled nejčastějších situací a jejich řešení. Jaké situace tedy mohou nastat?
Klient má namísto zájezdu voucher vydaný dle Lex Voucher (zrušené zájezdy s termínem zahájení mezi 20. únorem a 31. srpnem 2020) a řeší vrácení peněz. „Zde mohou nastat dvě situace. Klient si za voucher vybral jiný zájezd z nabídky CK. V takovém případě použil voucher k jeho úhradě a voucher zaniká. Na nově vybraný zájezd již nemá to, že byl uhrazen prostřednictvím voucheru, žádný vliv a zájezd je realizován za aktuálních podmínek bez ohledu na způsob jeho úhrady," popsala první situaci Michaela Bednáriková.
Další variantou je, že klient si jiný zájezd nevybral. V takovém případě je povinnost cestovní kanceláře vrátit peníze do 31. srpna 2021. Pokud peníze nebudou do tohoto termínu vráceny, bude třeba peníze po cestovní kanceláři vymáhat či čerpat náhradu z uzavřené pojistné smlouvy.
Co dalšího se může stát? Klient má voucher, který však není voucherem dle Lex Voucher ale speciálním „voucherem“ vystaveným cestovní kanceláří. „Tato situace je bohužel poměrně častá, neboť část cestovních kanceláří nabízela tyto vouchery za „lepších podmínek“, jako například navýšení hodnoty voucheru o 10 procent oproti zaplacené ceně zájezdu. Takovýto voucher však nepodléhá ochraně dle přijaté právní úpravy „Lex Voucher“ a podmínky, za kterých lze voucher uplatnit či požadovat vrácení peněz, se řídí ujednáním mezi klientem a cestovní kanceláří," zdůrazňuje advokátka. V řadě případů tak na vrácení peněz není nárok a je třeba čerpat služby dle daného voucheru. Vždy je však třeba posoudit konkrétní ujednání, i s ohledem na pozici zákazníka jako spotřebitele a to, zda jsou omezení daného voucheru platná či nikoliv.
Klient objednal zájezd, či přesunul zájezd z roku 2020 a cestovní kancelář změnila podmínky jeho konání či destinaci nebo termín. V takovém případě má klient právo od smlouvy odstoupit a cestovní kancelář je povinna mu vrátit peníze. Na rozdíl od loňského roku již nemá možnost vrátit peníze v podobě voucheru, ale musí vrátit peníze a to bez zbytečného odkladu.
Velmi častá je i situace, kdy si klient objednal zájezd, či přesunul zájezd z roku 2020 a nyní jej nechce s ohledem na platná omezení absolvovat. V tomto případě je třeba zde rozlišit několik variant. Nejjednodušší je situace v případě, že měl klient cestovat do některé ze zemí, kam je i nadále cestování zakázáno, například Indie či Jihoafrická republika. Případně do zemí, kde je vyžadováno podrobit se opatření, která realizaci dovolené znemožní, typicky karanténa. V takovém případě by měla cestovní kancelář sama zájezd zrušit a vrátit finanční prostředky, a pokud tak neučiní, má klient možnost od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz.
Odlišná situace je však v případech, kdy cestování možné je, nicméně za dodržení opatření daných aktuální situací, jako jsou respirátory a povinnost podrobit se testům. „V takovém případě často cestovní kancelář trvá na tom, že zájezd je možno uskutečnit, nicméně klient za těchto poddalší mínek zájezd absolvovat nechce. Tyto situace nemají úplně jednoduché řešení a o řadě z nich rozhodne až soud. Dle našich zkušeností však ohledně možnosti zrušení zájezdu záleží na tom, kdy došlo k objednání zájezdu a zda v té době již mohl klient předpokládat, že bude na zájezdu nucen podrobit se daným omezením," vysvětluje Michaela Bednáriková.
Jinou pozici tak budou mít klienti, kteří si jen změnili datum zájezdu z loňského roku na letošní a jinou ti, kteří zájezd objednali v letošním roce s vědomím rizika, že bude třeba i nadále nosit roušky či absolvovat testy. Klient má samozřejmě možnost zájezd zrušit i bez udání důvodu, nicméně v takovém případě bude povinen uhradit stornopoplatky dle podmínek jednotlivých cestovních kanceláří.
Krom výše popsaných situací existuje samozřejmě ještě řada dalších situací, například cestovní kanceláře v insolvenci či spory o kvalitu poskytnutých služeb z důvodu omezeného provozu hotelů, které v současné době klienti řeší. Advokátka Michaela Bednáriková nám potvrdila, že oproti zimnímu období registruje nárůst takovýchto sporů o stovky procent a že se rozhodně nejedná o ojedinělé případy. V případě, že cestovní kancelář nevyjde klientovi vstříc a nepodaří se dohodnout na oboustranně přijatelném řešení, je třeba nárok u cestovní kanceláře uplatnit písemnou formou a se všemi náležitostmi, případně se rovnou obrátit na odborníka – advokáta se specializací na občanské právo a problematiku zájezdů. Advokátní kancelář CINK a partneři rovněž pomáhá prostřednictvím své internetové poradny, v rámci které se mohou klienti obracet s dotazy k této problematice.
Je tedy zřejmé, že i v letošním roce nás čeká v souvislosti s cestováním nejen řada omezení, ale i sporů ohledně neuskutečněných zájezdů a nároků klientů vůči cestovním kancelářím.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.