V České Lípě pracuje parta nadšenců na záchraně parní lokomotivy Albatros dokončené v roce 1955 s výrobním číslem 3063. Před zahájením renovace chyběla lokomotivě řada podstatných komponentů.
Od počátku provozu byly lokomotivy řady 498.1 využívány především na nejtěžších rychlících na hlavní trati Praha – Bratislava. Lokomotivy této řady pak bylo možné potkat také například na tratích Bratislava – Košice, Praha – Žilina či Bratislava – Štúrovo a zajížděly dokonce až do Maďarska, do pohraničních stanic Szob a Komárom. Nástup nové elektrické a také motorové trakce způsobil od konce 60. let postupný útlum provozu parních lokomotiv.
Zatímco na Slovensku byly poslední lokomotivy řady 498.1 odstaveny z provozu už v roce 1973, v Česku jezdila poslední lokomotiva 498.103 mezi Domažlicemi a Plzní až do poloviny října 1976. „Poté následovala již jen krátká epizoda působení lokomotivy 498.106 ve vozbě osobních vlaků mezi Brnem a Přerovem na podzim roku 1978, to však již po provedené opravě coby muzejní lokomotivy," dodal mluvčí Českých drah Robert Pagan.
„Začátkem listopadu loňského roku byl Albatros nyní s číselným označením 498.112 převezen z Loun do České Lípy, kde probíhá jeho restaurování techniky pod vedením Davida Morce a Jiřího Cikána," řekl Pagan. Cílem Centra historických vozidel Českých drah je podle něj z Albatrosu, jediného kusu řady 498.1 v majetku národního dopravce, udělat vystavovatelný exponát. „Začátkem května například v rámci renovace proběhl v České Lípě výplach kotle, na kterém se podepsal i fakt, že lokomotiva po odstavení z provozu v roce 1973 několik let sloužila k vytápění v dolech. Renovací projde i tendr, který sloužil jako zásobník vody a uhlí," doplnil.
V muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka je možné si prohlédnout další Albatros, ale "nulkové" řady, další, "jedničkový" (498.106), je podle Pagana v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. Provozní exemplář s označením 498.104 mají v Bratislavě. Termín dokončení renovace Albatrosu v České Lípě není pevně stanoven, opravy budou postupovat podle časových možností personálu. Ani o budoucím umístění lokomotivy po dokončení renovace zatím není rozhodnuto.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Albatros je nejlepsi parni lokomotiva na svete, kterou nam uz davno zavideli ruzni vyrobci tehto stroju vcetne USA. Albatros je vse strana lokomotiva jak pro rychlikove spoje tak i prepravu tezkych nakladnich vlaku. napriklad preprava vojenskeho arzenalu coz uz v te dobe predstavovalo prepravu mnoho tun ale Albatros to zvladl bez potizi. Fandim chlapcum, kteri ho daji do puvodniho stavu a podotykam, v pripade neake neprijemne situace kdy nebude elektrina nebo nafta, tak Albatros to zvladne-dekuji.