Český ráj to napohled? Ptá se v nové kampani Sdružení Český ráj parafrází na verš z české hymny. Tamní příroda je totiž cílem dvou milionů turistů ročně. Jenže ti někam musí chodit vykonávat potřebu. A jsme u kampaně, která se snaží naučit lidi, že i chodit na záchod v přírodě se dá tak, aby to nikdo nepoznal.
Situace na těch nejvytíženějších místech je aktuálně neudržitelná. „Tento problém registrujeme už léta. V poslední době se s nárůstem návštěvnosti oblíbených cílů, především skalních měst, situace zhoršuje a kazí turistům dojem z návštěvy místa,“ říká ředitelka Sdružení Český ráj Jitka Kořínková.
Nádhernou přírodu hyzdí papírové kapesníčky a výkaly. „Cílem není zakazovat nebo poučovat,“ vysvětluje jeden z autorů kampaně Pavel Pichler, že zakázat chodit turistům na záchod ani nejde. Má ale nabídnout udržitelné způsoby chování. „Snažili jsme se pracovat s vtipem a nadsázkou,“ dodal.
Vznikly tak i grafické materiály s tím, jak se chovat, když příroda zavolá a vy jste v Ráji. V některých případech už totiž na hledání toalety není čas. „Klíčovým principem je minimalizovat stopy. Ideální je odnést si vše v pytlíku s sebou. Jinak je nutné exkrementy dobře zahrabat a vždy dát přednost ekologickému toaletnímu papíru nebo papírovým kapesníčkům před vlhčenými ubrousky, které se rozkládají dlouhé roky,“ upřesnila za autory kampaně Barbora Dvořáková.
Klíčový je také výběr místa – pod stinnými skalními převisy trvají rozkladné procesy nejdéle. Potřeba by měla být vykonána aspoň 50 metrů od vody a zahrabána 15 centimetrů hluboko.
Časem by si lidé z návštěvy mohli odvézt i praktické suvenýry, jakými jsou lopatka na zahrabávání stop nebo rozložitelný toaletní papír. „Když už si musím v přírodě odskočit, chci z toho mít dobrý pocit nejenom fyzicky, ale i duševně. Lehká outdoorová lopatka pověšená na batohu to nejen umožňuje, ale také dává ostatním vědět, že se nemusejí bát jít v mých stopách,“ řekl Ondřej Vítek z Agentury ochrany přírody a krajiny České republiky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.