Poslanecká sněmovna na své včerejší schůzi definitivně schválila novelu zákona o elektronických komunikacích, která mimo jiné zavádí přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání. Podepíše-li novelu i prezident republiky, přibližně za tři čtvrtě roku se spotřebitelé dočkají změny. V čem spočívá?
Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů, a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají. Časté jsou také nabídky na „zázračné“ potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky. Rozmohl se i telefonický prodej zboží proti koronaviru jako speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků, jejichž pozitivní účinky nejsou prokázány.
Spotřebitelé se setkávají i s telefonickým vnucováním smluv o dodávkách energií či účasti v energetických aukcích. „Jejich podstatou je souhlas s přihláškou do aukce, v níž má být vybrán nejvýhodnější dodavatel energií. Aukce se však často nekoná. Prodejce za vás jakožto zprostředkovatel uzavře na základě plné moci smlouvu o dodávkách energií,“ popisuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Tak jeste jednou - transpozicni #novelaZEK, ktera zavadi jasna prisnejsi pravidla pro obtezujici marketingova volani, ani nahodou nelikviduje call centra, jen zakazuje obtezovani lidi. Nic vic, nic min... pic.twitter.com/0pwpjgUUL4
— Lukáš Zelený (@ZelenyLukas) August 4, 2021
Mnozí spotřebitelé již odmítají přijímat hovory, když jim volá neznámé číslo. Důvod je jasný - nechtějí být zavaleni často pochybnými nabídkami zboží a služeb. Marketingová volání jsou spotřebiteli vnímána jako vysoce obtěžující. Jenže když si spotřebitel na takovou praktiku konkrétního obchodníka stěžuje, je dnes téměř nemožné prokázat případné porušení zákona a rovněž jej potrestat. Právě proto byla připravena novela zákona o elektronických komunikacích, která posiluje postavení českých spotřebitelů.
Stávající podoba zákona totiž využívá takzvaný princip opt-out, to znamená, že telefonicky kontaktovat lze každou osobu, která v účastnickém seznamu nemá uvedeno, že si nepřeje být obtěžována. „Ochranu soukromí před přímým telemarketingem zajistí princip opt-in, na který se nově přechází. Telefonicky půjde kontaktovat pouze osobu, která v účastnickém seznamu bude mít uvedeno, že si přeje být takto kontaktována,“ vysvětlila Eduarda Hekšová. „Tuto právní úpravu budou muset dodržovat i zahraniční společnosti, které cílí na české spotřebitele," dodala.
Zároveň není třeba mít obavy, že by vám nemohl nadále zavolat lékař či podnikatel, u něhož pravidelně nakupujete. Lékař, poskytovatel služeb, prodejce zboží a další mají totiž možnost „volání“ svým klientům ošetřenou v rámci pravidel ochrany osobních údajů, zpravidla souhlasem klienta.
Rychlá a jednoduchá změna poskytovatele internetu, posílení ochrany soukromí nebo stanovení podmínek pro snadnější budování sítí elektronických komunikací. To jsou jen některé změny, které rovněž přináší novela zákona o elektronických komunikacích. „Poslanecká sněmovna se jí musela věnovat opakovaně, jelikož jí novelu vrátil v závěru července Senát se svými pozměňovacími návrhy. Cílem jednoho z nich byla právě snaha zcela vypustit přísnější pravidla pro telemarketing. Poslanecká sněmovna tyto snahy odmítla značnou většinou 137 ze 142 přítomných poslankyň a poslanců,“ uzavřela Hekšová.Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Naivní a blbé. Mimochodem, co to je ten účastnický seznam? Papírový telefonní seznam? Operátor si vyžádá od majitele anonymní SIM ověření :-D?