Liberecký výrobce klimatizací do aut Denso zvažuje zavedení kratšího pracovního týdne pro část zaměstnanců. Týkat by se to mohlo zhruba 300 lidí a znamenalo by to i snížení mzdy. Důvodem je špatná situace v automobilovém průmyslu, sdělil personální ředitel podniku Denso Manufacturing Czech Jiří Heteš. Firma se zhruba 2500 zaměstnanci patří mezi největší průmyslové podniky v Libereckém kraji.
Podle Heteše zvažují zkrácení pracovní doby o pětinu, tedy na čtyři dny v týdnu. „Pracujeme na této myšlence právě s ohledem na to, že vidíme, že objemy prodejů klesají, že objemy prodejů velmi fluktuují. To znamená generuje to související ztráty, a my chceme zejména kvalifikované lidi v podpůrných odděleních udržet tak, abychom nemuseli reagovat propouštěním," řekl Heteš. Kratší pracovní úvazek by se podle něj neměl zatím týkat pracovníků přímo ve výrobě. Zkrácení pracovní doby by znamenalo i snížení mzdy, podle Heteše uvažují zhruba o deseti procentech.
Výrobce aut i jejich dodavatele omezuje nedostatek polovodičů. Meziročně výroba za letní prázdniny klesla klesla v Česku o 39 procent na 112 481 vozů.
Cestou, jak zvládnout současnou situaci, by pro Denso podle Heteše mohlo být, kdyby se podařilo najít model s překrýváním jednotlivých oddělení při zavedení čtyřdenního pracovního týdne. „My v současné době každý měsíc ztrácíme v řádu jednotek milionů mzdové náklady, které jsou spojené s odstávkami," uvedl.
O případném zkrácení pracovní týdne chce vedení podniku podle Heteše rozhodnout co nejdříve. „Samozřejmě, zavádělo by se to na základě souhlasu zaměstnanec - zaměstnavatel. To znamená, byly by to modely, které vytvoříme, a potom se budeme se zaměstnancem snažit domluvit," uvedl personální ředitel Densa.
Zástupci Densa o svém záměru jednali už i se zástupci odborů. „Na stole to bylo, ale nelze to řešit nějakou kolektivní smlouvou. Zaměstnavatel nemůže jinak, než že se s každým individuálně dohodne. A je otázka, kolik lidí na to přistoupí. Už mě někteří kontaktovali a ptali se co dělat, že třeba platí hypotéku. Není to jednoduché," řekl Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů, který zastupuje zaměstnance 70 firem. Podle něj Denso není jedinou firmou z automobilového průmyslu, kdo zvažuje zkrácení pracovního týdne pro část zaměstnanců.
Denso ve fiskálním roce, který skončil 31. března 2021, uskutečnilo zakázky za 10,1 miliardy korun, což je asi o 1,35 miliardy méně než o rok dříve. Díky úsporným opatřením ale hospodaření k letošnímu březnu skončilo v zisku 11 milionů korun, o rok dříve byl podnik ve ztrátě 447 milionů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.