Skřípnuté prstíky, ale i vážnější poranění hrozí dětem ve více než polovině kočárků pro dvojčata a sourozence, které otestovala spotřebitelská organizace dTest. Některé kočárky se samovolně složily, nebo dokonce převrhly. Opět se tak potvrdilo smutné pravidlo, že i když jsou výrobky určené pro nejmenší, neznamená to, že všichni výrobci dbají na jejich bezpečnost.
Pracovníci akreditované laboratoře si na pomoc k testování přizvali i rodiče s dětmi. Podrobně se podívali na 11 modelů různých konfigurací – kočárky se dvěma sportovními sedačkami vedle sebe i za sebou a jeden přestavitelný kočárek, který kombinuje sportovní sedačku s hlubokou korbou. Zkoušelo se, jak dobře kočárky jezdí, zda jsou bezpečné či odolné nebo jestli obsahují nežádoucí látky. „Hodnocení bohužel navazuje na nechvalné výsledky z minulých let. Šest z jedenácti modelů nevyhovělo požadavkům bezpečnostní normy, čtyři kočárky v konečném hodnocení zcela propadly,“ uvedla šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.
Nadpoloviční většina testovaných kočárků nesplnila v různém rozsahu požadavky aktuálně platné normy ČSN EN 1888-1. Trojice expertů hledala u výrobků ostré rohy nebo malé otvory, o které se mohou dětské prsty pořezat nebo se v nich skřípnout. Ověřovalo se také, jak v praxi fungují brzdy a popruhy zádržného systému a zda rozměry vnitřního prostoru odpovídají požadavkům normy a děti nemůžou v některé části kočárku uvíznout nebo z něj vypadnout. V neposlední řadě podrobili modely zkoušce stability a konstrukční odolnosti.
Nedostatečné známky si vysloužily čtyři kočárky. U výrobku Peg Pérego Book For Two Classico 2021 došlo na obou stranách ke zlomení podpěrné tyče podvozku a kočárek se samovolně složil. Skřípnutí dětských prstů hrozí při manipulaci se stříškami u kočárků ABC Design Zoom, Valco Baby Snap 4 Duo. Stejnou závadu experti odhalili u modelu Shumee, u něhož navíc zjistili nedostatečnou stabilitu. Při simulované jízdě do kopce se kočárek převrátil při 9°, respektive 10,6° úhlu. „Zkouška probíhá se sklopenou i vzpřímenou zádovou opěrkou druhé sedačky. Shumee se překotil v obou případech,“ vysvětlila Hana Hoffmannová. Při zkoušce jízdy na nerovném povrchu se u tohoto modelu navíc oddělila nosná tyč nákupního košíku od podvozku.
V praktických zkouškách, na nichž se podílelo šest rodičů s dětmi a tři laboratorní experti, většina kočárků obstála, nejvíce bodů posbíral Britax B-Agile Double. Tato prakticky zaměřená disciplína spočívá v manévrování s kočárkem kolem překážek, na chodníku i obrubníku nebo nerovném povrchu. Dále se zkouší náročnost umísťování dětí do sedaček, a to včetně nastavování popruhů nebo opěrky nohou a zad. Ověřovalo se i skládání či odpojování nástavby. Body se přidělovaly za možnost prát potah v pračce, a naopak ubíraly za úsilí nutné k jeho sejmutí a opětovnému nasazení. Experti v neposlední řadě posuzovali, jak snadno se kočárek pro dvojčata a sourozence přepravuje v městské hromadné dopravě nebo v kufru auta.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.